Pikaviestinpeli, jossa Hatsiubatin Gabrielle tulee poikansa kera kyläilemään Veronican luokse eikä hyville uutisille tule loppua.
-----
Lauantai 24. helmikuuta 2018 - iltapäiväKun Artemis julmasti hylkäsi hänet kokonaiseksi lauantaiksi voidakseen tehdä työnsä, ei Veronicalle jäänyt kuin yksi mahdollisuus - soittaa Gabriellelle ja värvätä ystävää kylään. Se ei tosin vaatinut paljoa värväämistä, mutta se ja sama. Hän oli aina tyytyväinen, kun sai nähdä Gabriellea, ja vielä iloisempi nyt, kun hänellä oli jotakin kerrottavaa. Hyvä on, mikään ei ollut vielä varmaa, mutta hän ei voisi pitää tätä enää pidempään salaisuutena. Hän tarvitsi jonkun, jolle puhua edes siitä mahdollisuudesta, että hänestä voisi tulla äiti, Artemiksesta isä, heistä vanhemmat pienelle lapselle.
Nainen ei ollut vaivautunut meikkaamaan tänään, mikä oli varsin poikkeavaa kun otti huomioon, että hän oli jo ollut ulkosalla aamupäivästä, kun oli käynyt koirien kanssa pitkällä kävelylenkillä. Jos vieras olisi ollut kuka tahansa muu kuin lapsuudenystävä, olisi hän korjannut tilanteen nyt, mutta Gabriellen tähden hän ei kiivennyt portaita yläkerran kylpyhuoneeseen. Löysä, pitkä villapaita roikkui melkein polvissa saakka, kun hän pyöri ympäri asuntoa Raisa kuuliaisesti kintereillään. Hyvä on, hänen täytyisi todellakin vähentää herkkujen antamista whippetille, vaikka ylimääräiset namit eivät sutjakan koiran vyötäröllä näkyneetkään.
Gabrielle oli tuskastellut hyvän tovin, etsiessään mekkojensa joukosta sellaista joka ei paljastaisi vatsaa. Loppujen lopuksi hän oli päätynyt yhteen kymmenistä violeteista mekoistaan ja siihen samaan neuletakkini, jota oli käyttänyt Charlesin ja Wrenin vieraillessa. Pysäköidessään tutun talon eteen hän hymyili pehmeästi, ottaen Matthewin autosta.
"Kulta, odota! Matthew, mur... Jaha." Poika taapersi juoksuvauhtia ovelle ja heilui onnellisena. Gabrielle otti käsilaukkunsa ja rasian jossa oli hänen leipomiaan muffinseja. Nainen soitti ovikelloa, koettaen hillitä innokasta poikaansa.
Sergei oli jätetty yläkerran makuuhuoneeseen järsimään lihaisaa luuta (tai tuijottamaan sitä tuomitsevasti, miten vain koira tahtoisi), ihan vain varmuuden vuoksi. Hän tiesi, ettei Sergei koskaan satuttaisi ketään Artemiksen läsnäollessa, mutta hän ei mielellään ottanut riskiä. Koira kuunteli häntä moitteetta suurimman osan ajasta, mutta. Ei, oli parempi kun snautseri sai nauttia omasta ylhäisestä yksinäisyydestään.
"Hei kullanmuru!" Veronica tervehti iloisesti aukaistessaan oven sepposen selälleen ja kumartui kaappaamaan innokkaan kummipoikansa syliin. Hän hukutti Matthewn pyöreät kasvot suukkoihin, mikä sai pojan nauramaan ja huitomaan innoissaan käsillään. "Mukava nähdä sinuakin", hän virnisti Gabriellelle ja viittoi ystävää astumaan sisään. Raisa heilutti häntäänsä onnellisena vieraista. Epäilemättä whippet liittyisi nopeasti Matthewn joukkoon leikkimään omilla leluillaan.
"Ihanaa että pääsitte tulemaan", hän totesi tasapainotellen Matthewta lantiotaan vasten, jotta saattoi toisella kädellä kurkottaa halaamaan Gabriellea. Poika ei tosin kauaa viihtynyt kummitätinsä sylissä, vaan kiemursi kiihkeästi ja tuntui olevan jo juoksuvauhdissa sillä sekunnilla, kun pienet jalat koskivat lattiaa.
Gabrielle hymyili kun Veronica tervehti kummipoikaansa, riisuen takkiaan. Oli ihanaa kun poika oli niin rakas hänen ystävälleen.
"Tietenkin, ei meillä ollut menoa. Teddykin on töissä." Nainen vastasi hymyillen. Mitäs he Rosings-lesket.
"Toin vähän syötävää teen kanssa." Nainen ojensi rasiaa ystäväänsä kohti kun tuo laski Matthewin alas, koppasi pojasta kiinni ja riisui tuolta ulkovaatteita. Jeesus että lapsi oli liukas liikkeissään.
"Oli ihanaa että soitit."
Rosings-lesket nimenomaan. He tarvitsisivat oman tukiryhmänsä. AA-kerho, mutta naisille ja miksei miehillekin, joiden paremmat puoliskot luuhasivat tallilla kaikki päivät.
"Arvelin, että saattaisit tuoda", Veronica naurahti. Hän saattoi aina luottaa siihen, että Gabrielle toi tullessaan kotitekoisia herkkuja. Hän otti rasian vastaan ja vilkaisi muffinsseja. Nam.
"Mitä sinulle kuuluu? Matthew ainakin on selkeästi täydessä terässä, kun virtaa riittää", hän pudisti huvittuneena päätään seuratessaan ystävän operaatiota riisua lapsi ulkovaatteista, ennen kuin Matthew ehtisi livahtaa karkuun. Tältäkö hänenkin elämänsä näyttäisi parin vuoden kuluttua? Ajatus sai sydämen muljahtamaan miellyttävästi.
Gabrielle vilkaisi poikansa perään, silmät tuikkien. Hyvä on, hän tuskin voisi pitkittää pidempään. Lisäksi Veronican luona oli aina lämmin - Artemis kuulemma oli vilukissa ja halusi pitää talon lämpimänä. Hän pakahtuisi neuleessaan.
"Matthew on ihana. Ja oppinut toisenkin sanan. Isi. Kuulen paljon isiä ja kakkua." Nainen naurahti ja pudisteli päätään.
"Minä voin oikein, oikein hyvin. Kun ottaa kaiken huomioon." Gabrielle tuntui saaneensa hymynsä ja olemuksensa takaisin, ainakin osan siitä.
"Mitä sinulle kuuluu?"
"Se kuulostaa jo enemmän ensimmäiseltä sanalta", Veronica nauroi päätään pudistaen. Hän muisti edelleen epäuskoisen riemun, kun Gabrielle oli soittanut ja kertonut Matthewn keksineen niinkin hauskan sanan kuin kakku. Hän oli nauranut vedet silmissä niin, että Raisakin oli tuntunut huolestuvan hänen hyvinvoinnistaan. Sergei nyt puolestaan näytti usein siltä, että epäili hänen kuuluvan pehmustettuun huoneeseen.
"Se on ihana kuulla", Veronica vakuutti suunnistaessaan keittiöön, jotta voisi siirtää muffinssit tarjoilulautaselle ja keittää kuumaa juotavaa heille.
"Kahvia vai teetä?" Hän kysyi laskiessaan rasian keittiön tasolle ja vilkaisi olkansa yli naista, kun etsi tarjoilulautasta. "Hyvää. Kerrassaan loistavaa, itseasiassa."
"Minä olen vain ä-ä. En tiedä viittaako poika siihen, että sanon niin kovin usein kun läpsäisen teddyn muualle napsimasta kuormasta kun teen ruokaa tai leivon." Nainen nauroi pehmeästi ja seurasi Veronicaa keittiöön, istuen alas. Pöytä piilottaisi vatsan, jonka pientä kumpua oli hankala peitellä enää.
"Niinkö? Ja teetä, kiitos. Vihreää jos on." Hän katseli ystäväänsä silmät kevyesti siristyneinä.
"Kerro toki. Mikä sinut saa niin hyvälle tuulelle?"
"Epäilemättä sillä on jotakin tekemistä sen kanssa", Veronica naurahti. Voi Matthew. Hän vilkaisi pojan suuntaan huvittuneena siitä, miten lapsi oli sännännyt saman tien Raisan lelukopalle olohuoneeseen, hakenut sylin täydeltä koiran leluja ja taapersi nyt kovaa kyytiä keittiötä kohden. Epäilemättä heille esiteltäisiin kohta sylillisen verran värillisiä pehmoleluja, palloja ja pehmoluita ylpeän pikkupojan toimesta.
"Mistä lähtien sinä olet suosinut vihreää teetä?" Nainen kohotti kulmaansa ja kääntyi silmät siristyen katsomaan ystäväänsä. Ehkä hän vain kuvitteli Gabriellen valinneen vihreää teetä raskauden tähden, kun kaikki mitä hänen aivoissaan pyöri, oli lapsi. Niinhän se aina meni: heti kun erosi, näki onnellisia pariskuntia kaikkialla, ja kun osti uuden mekon, huomasi saman mekon usean ihmisen päällä. Hän täytti vedenkeittimen, asetteli muffinssit lautaselle ja nosti pöytään, ja palasi hakemaan pari suurta teemukia.
"Se on oikeastaan aika pitkä tarina. Oletko varma, ettet halua kertoa minulle mitään sitä ennen?" Hän kysyi kulmaansa kohottaen.
Gabrielle vain hymyili lammasmaisen viattomasti Veronicalle. Ei hän mitään.
"Opin pitämään siitä kun odotin Matthewia." Nainen halusi ensin kuulla mitä Veronicalla olisi ollut sanottavanaan. Kun ystävä kuitenkin kysyi, hän huokaisi pehmeästi.
"Jos olet tuota mieltä. Matthew saa oletettavasti pikkusiskon kesällä."
Veronica siristi silmiään selitykselle. Kai se olisi ihan uskottava, mutta... Ei, ei Gabriellen kohdalla. Naisen oli tiedettävä, ettei heillä ollut massiivista teekokoelmaa, joten tuo olisi pyytänyt ylilyövän hyvänä vieraana mitä tahansa, mikä olisi helpointa.
"Et olet tosissasi!" Hän henkäisi ja unohti täysin porisevan vedenkeittimen, kun säntäsi pöydän luokse ja halasi Gabriellea tiukasti. "Onnittelut. Tuhannesti onnea!"
Gabrielle nojautui halaamaan Veronicaa leveästi hymyillen.
"Olen aivan vakavissani." Hän rutisti ystäväänsä tiukasti, kunnes päästä irti. Hän saattoi riisua sen neuletakkinsa. Hyvä luoja.
"En olisi kestänyt enää sekuntiakaan, teillä on niin kuuma." Hän totesi nauraen.
"Kiitos. En kertonut mitään aiemmin, kaiken takia. Halusimme sulatella asiaa rauhassa."
Hän ei uskonut, että Gabrielle olisi pilaillut tällaisesta asiasta. Ei hänen kuultensa. Hän hymyili leveästi katsoessaan naista, ja tunsi vatsansa heittävän kuperkeikkaa silkasta onnesta ystävän puolesta. Matthew saisi pikkusiskon, Gabrielle saisi toisen lapsen. Mikä ihana, ihana yllätys.
”Muistan kiittää Artemista termostaatin säädöistä”, hän naurahti. ”Ihana kuulla näin iloisia uutisia. Kuinka uskomatonta!”
Ei toiaan, Gabrielle ei ikinä pilailisi tästä.
"Kiitä toki." Nainen totesi nauraen.
"Ihanaa että sinäkin olet onnellinen. Mutta, siinä oli minun uutiseni. Mikä sinut saa hehkumaan onnesta?"
"Enkö voi vain olla onnellinen sinun puolestasi?" Veronica vastasi nauraen. Ei kai, kun oli julistanut onneaan jo ennen kuin oli tiennyt syyn Gabriellen onneen.
"Puhuimme Artemiksen kanssa joulun alla ja tulimme siihen tulokseen, että mekin tahdomme yrittää yhteistä lasta. Ei, minä en ole raskaana", hän kiirehti lisäämään ennen kuin Gabrielle hyppäisi väärään johtopäätökseen. "Mutta tutkimme muita vaihtoehtoja ja tapasimme tällä viikolla pariskunnan, joka olisi valmis auttamaan meitä. Mikään ei tietenkään ole vielä varmaa, mutta meillä on mahdollisuus lapseen, halukas sijaissynnyttäjä tiedossa ja... tahdoin vain kertoa."
Gabrielle pudisteli päätään. Veronica oli aloittanut eikä hän saisi mielenrauhaa jos ei saisi kuulla. Tummaihoinen nainen vinkaisi ja nosti käden suulleen. Hän ponkaisi ylös niin että tuoli kaatui ja halasi Veronican itseään vasten, omasta vatsastaan huolimatta. Ei, kyyneleet tunkivat silmiin.
"Veronica!" Hän ei tosiaan onnistunut kuulostamaan toruvalta tämän salaamisesta.
"Voi ystävärakas. Miten sinä... Voi luoja. Miten varmaa? Kerro kaikki, hyvä luoja." Gabrielle pyyhki kyyneliä kasvoiltaan. Oli tuntunut niin väärältä että Veronican oma syntymä veisi lapsirakkaalta naiselta ilon kasvattaa omaa lasta, mutta ilmeisesti tuo oli keksinyt tavan kiertää se.
Veronica rutisti Gabriellea takaisin pitkään ja tiukasti, silmät onnenkyynelistä kostuen. Heidän keittiönsä aura hohtaisi puhdasta onnea seuraavan kuukauden.
"Niin varmaa, että olemme valmiita siirtymään seuraavaan vaiheeseen", hän naurahti vetisesti. "Claire - sijaissynnyttäjä - oli kerrassaan hurmaava kun tapasimme, ja tulimme vaivattomasti juttuun keskenämme. Jos olisin tavannut hänet tanssitunnilla, olisimme varmasti ystävystyneet yhden tunnin aikana. Hänellä ja hänen miehellään on jo kolme omaa lasta eivätkä he tahdo enempää, mutta Claire tahtoisi auttaa meitä. Kuulemma hän toimi jo pari vuotta sitten sijaissynnyttäjänä toiselle pariskunnalle, ja siitä jäi niin hyvä kokemus, että hän tahtoisi tehdä niin toistekin. Joten se kuulostaa siltä, että meillä on todella mahdollisuus tähän, että hän on valmis sitoutumaan ja auttamaan meitä ja voi Gabrielle, mitä jos minullakin on oma lapsi tämän vuoden lopussa tai ensi vuoden alussa?" Mitä jos. Sydän oli pakahtua pelkästä ajatuksesta.
Gabrielle yritti sisäistää kaiken kuulemansa. Hän vinkaisi pidätellystä onnesta noin joka toisen lauseen jälkeen ja halasi ystäväänsä aina vain kovempaa.
"Sitten sinulla on." Hän kuiskasi käheästi.
"Sitten sinä olet äiti ja voimme mennä yhdessä vaunulenkeille ja tuskailla yöheräämisiä. Vaikka totuuden nimissä minä harvoin ehdin nousta ennen kuin Teddy on jo noussut. Silti. Sitten sinä olet äiti, loistava sellainen ja minä olen onnellinen puolestasi."
Sen kuuleminen kenenkään toisen kuin Artemiksen huulilta sai tunteet ryöppyämään yli. Hän olisi äiti. Ei vain kummitäti, vaan äiti. Hänellä olisi oma rakas lapsensa, joka olisi hänen luonaan aina, ei vain silloin, kun tuli kylään tai vanhemmat kaipasivat hetken omaa aikaa.
"En yhtään ihmettelisi, vaikka Artemis osoittautuisi samanlaiseksi", hän naurahti vetisesti ja rutisti Gabriellea tiukasti. "En voi uskoa tätä todeksi. Nipistän edelleen jatkuvasti itseäni, että tiedän olevani hereillä."
"Usko pois, se ei tunnu todelta pitkään aikaan." Gabrielle silitti ystävän selkää, vilkaisten näköpiirissä touhuavaa poikaansa.
"Ei edes sitten kun riitelette pinnasängyn kasaamisesta tai vaunujen väristä, keskustelette nimestä... Ei. Se tuntuu todelliselta vasta kun hän on siinä." Hyvä on, Gabriellelle siitä oli tullut totta kun hän oli ensimmäisen kerran supistusten takia uhannut tappaa miehensä jos joutuisi käymään sen läpi uudelleen, mutta sitä oli turha sanoa.
"Minä uskon", hän vakuutti niiskaisten. Oli mahdoton ajatus, että he voisivat saada lapsen, että he voisivat riidellä pinnasängyn kasaamisesta tai vaunujen väristä, kuten Gabrielle sanoi. Hän tuskin edes osaisi ajatella lastenhuonetta lastenhuoneena, ennen kuin lapsi olisi syntynyt.
"Luulen tosin, että meidän värivalikoimamme niin rattaiden kuin kaiken muunkin kohdalla on äärimmäisen harmaasävyskaalaa noudatteleva", hän naurahti. Oli vaikea kuvitella Artemista innostumaan kirkkaista, keskenään riitelevistä väreistä. Ehei.
"Se on kieltämättä totta. Mutta ei sen ole väliä!" Gabrielle halusi hyppiä innosta. Hän vetäytyi kauemmas ja hypähtikin pari kertaa, nyrpistäen sitten nenäänsä. Hyi, pitäisi ottaa närästyslääke.
"Onneksi olet harjoitellut Matthewilla. Sinusta tulee upea äiti. Paras."
"Älä nyt, ei Matthew ole ollut mikään harjoituskappale", Veronica naurahti pyyhkien omia poskiaan, kun kädet vapautuivat Gabriellen ympäriltä. "Minä soittelen sinulle tunnin välein kun tarvitsen apua tai henkistä tukea tai neuvoja."
"Veronica, olet hoitanut häntäkin moitteetta. En ole ikinä pelännyt kun olen jättänyt kalleimman aarteeni käsiisi." Hän tarkoitti sitä mitä sanoi.
"Ja minä vastaan, mutta tiedän että te pärjäätte hienosti."
"Se on ihan varmasti vaikeampaa, kun se on minun lapseni", hän vastasi huvittuneena. Matthew oli rakas, kultainen kummipoika, mutta hän ei joutunut (tai päässyt) huolehtimaan pojasta päiväkausia putkeen.
"Hyvä, se on ihan tarpeeksi. Minun on vain tiedettävä, että voin soittaa edes jollekulle, joka tietää, mistä puhuu." Hänellä ei ollut äitiä, kenelle soittaa, eikä ollut Artemiksellakaan.
Gabrielle pudisteli päätään.
"Päinvastoin. Vain sinä tunnet oman lapsesi paremmin kuin kukaan."
"Toivottavasti olet oikeassa", Veronica vastasi muistaen vihdoin vedenkeittimen. Hän palasi hakemaan sen, kaatoi höyryävää vettä kahteen kuppiin jossa teepussit jo odottelivat ja palautti keittimen paikalleen. Hän istahti alas pöydän ääreen ja hymyili leveää, onnellista hymyä Gabriellelle.
"Tämä on kaikki niin uskomattoman jännittävää ja ihastuttavaa, mutta samalla niin pelottavaa", hän pudisti päätään. "En ymmärrä, miten olet edelleen järjissäsi."
Gabrielle istui alas, tarttuen ystävän kädestä. Voi Veronica.
"En minä olekaan." Hän naurahti pehmeästi.
"Peitän sen vain hyvin."
"Opeta minulle salasi", hän naurahti. "On ihanaa, että sinullakin menee taas paremmin. Ja olen niin onnellinen sinun ja Teddyn puolesta, miten ihana uutinen." Se taisi olla ensimmäinen kerta ikinä, kun hän vapaaehtoisesti käytti Gabriellen aviomiehen nimeä, ja sen lisäksi vielä valitsi miehen itsensä suosiman lempinimen.
Gabrielle huomasi sen ja joutui pyyhkimään kyyneliä silmäkulmistaan. Ehkä, ehkä Veronica voisi hyväksyä miehen joka teki hänet tavattoman onnelliseksi.
"Ja minä teidän. Niin onnellinen. Teistä tulee ihanat vanhemmat. Onnekas lapsi." Ei hän keksisi lasta jota olisi haluttu yhtä paljon. Hänen olivat rakkaimpia aarteita, mutta eivät kovin suunniteltuja.
"Todella toivon, että olet oikeassa", hän puristi kevyesti ystävän kättä. "Ajatuskin vanhemmuudesta on kauhistuttava, mutta ehkä me selviämme siitä. Onhan meitä sentään kaksi, ja voin käyttää sinua hyvänä suunnannäyttäjänä, kun olen hukassa."
"Veronica. Äitiyden sääntö numero yksi: äiti on aina oikeassa." Gabrielle totesi hymyillen, vilkaisten poikansa suuntaan. Edelleen asialliset leikit.
"Et sinä ole hukassa. Ja sitä paitsi, salaisuus. Minäkin olen välillä."
"Katso nyt, en edes tiennyt ensimmäistä sääntöä", Veronica valitti leikillään. "Onko teillä jokin salainen käsikirja, josta tämän kaiken voi opetella?" Sääntöjä ja ohjeita ja neuvoja, sille olisi varmasti suurta kysyntää markkinoilla. Ai mutta niin, kaupathan olivat täynnä erilaisia vanhemmuuteen valmentavia oppaita.
"Pidät senkin hienosti salassa. Sinustahan on tullut melkoinen näyttelijä äitiyden myötä."
"En tiedä onko se kovin yleinen mutta minä elän sen mukaan." Gabrielle vastasi leveästi hymyillen. Ja talon miehet hyväksyivät sen onneksi aika mukisematta.
"Pakko."
"Loistavaa, nyt minusta tuntuu entistä toivottomammalta", hän naurahti. "Olet melkoinen supernainen." Hän ei ymmärtänyt, miten ystävä selvisi kaikesta, mitä Gabriellen vähäisiin vuosiin oli mahtunut.
Se sai hänet kallistamaan kevyesti päätään.
"Mikä minusta tekee supernaisen?" Gabrielle kysyi huvittuneena.
"Mikä ei tee, olisi parempi kysymys", Veronica vastasi hymy huulillaan. Hän pyyhkäisi mustanruskeita hiuksia pois kasvoiltaan ja kohotti teekupin huulilleen. "Kasvatat hurmaavaa pientä poikaa, odotat toista lasta, pyörität kotitöitä vasemmalla kädellä samalla kun selittelet yhden poliitikon sotkuja parhain päin... Paljon syitä supernaisen statukselle."
Gabrielle pudisteli kevyesti päätään.
"Minulla on hyvä mies joka tekee osansa ja enemmänkin. Ja Charles on asiakas helpoimmasta päästä urallani."
"Älä myy itseäsi halvalla, ystävärakas", Veronica pudisti päätään. Ehkä työtaakka ei ollut niin suuri, kuin mitä Gabrielle oli urallaan nähnyt, ja ehkä Teddystä oli apua kotona, mutta silti. "Minä en olisi päässyt sinun asemassasi ylös sängystäkään aamuisin, kaikesta muusta puhumattakaan."
Gabrielle vilkaisi Veronicaa.
"... Missä asemassa?" Hänellä oli kyllä aavistuksensa.
"Lontoon jälkeen", hän sanoi pehmeästi. Ajatuskin sai sydämen särkymään Gabriellen puolesta.
Nainen nielaisi tyhjää. Ei sitä ajatusta.
"Pakko. Matthew tarvitsi äitiään." Ei hän olisi voinut vain jäädä makaamaan ja häntä ärsytti jo sekin millaiseksi oli heittäytynyt.
"Matthew on onnekas poika, kun saa kasvaa supernaisen rinnalla", Veronica totesi lempeästi ja kosketti Gabriellen kämmenselkää kuin kysyäkseen, oliko ystävä kunnossa. Ei olisi ehkä pitänyt tuoda Lontoon tapahtumia pintaan, mutta nyt oli liian myöhäistä katua.
"Sanoit, että Matthew saisi todennäköisesti pikkusiskon? Kuinka varmalta lääkärit kuulostivat?"
Gabrielle hymyili vastaukseksi pehmeästi. Kaikki oli paremmin kuin viikkoihin. Hän oli saanut itseään takaisin, edes hieman.
"Melko varmoilta. Ainahan he voivat erehtyä."
"Se on jo parempi kuin jonkun harjoitteluaan suorittavan opiskelijan epämääräinen arvio", hän naurahti. "Ei auta kuin odottaa jännityksellä."
"Ei niin. Minulla tulee olemaan tuskaisimmat syntymäpäivät hetkeen. Neidin pitäisi saapua kaksi päivää syntymäpäiväni jälkeen." Gabrielle naurahti pehmeästi. Kunhan tulisi terveenä ja oikeaan aikaan.
"Voi ei", hän naurahti myötätuntoisena. "Voi sinua. Tulen piristämään sinua tarinoilla meidän prosessistamme tai tuon Raisan kylään. Raisa on tavattoman taitava piristämään kenen tahansa päivää."
"Tuo ihmeessä. Ja tietenkin, haluan kuulla ihan kaiken. Tai, en ihan kaikkea. Melkein." Gabrielle nauroi hellästi ja otti kulauksen teetä.
"Mistä tämä ajatuksesi lähti?"
"Töistä, mistäpä muualtakaan", hän hymähti päätään pudistaen. Hänen elämänsä tarina, eikö? "Päätin hieman päivittää ymmärrystäni perheoikeuden kehityksestä, kun artikkeli osui silmääni, ja ennen kuin huomasinkaan, olin päätynyt tutkimaan sijaissynnytystä vakavissani. En edes uskaltanut mainita siitä Artemikselle heti. Nostin asian esiin vasta, kun olin löytänyt kaiken tiedon, mitä tarvitsimme."
Gabrielle ei ollut koskaan oikein kysynyt Artemiksesta enempää. Ei hän kokenut asiakseen nuuskia.
"Niinkö? Pelkäsitkö ettei hän suostu vai oliko taustalla muuta?"
"Ei, en tosissani. En vain tahtonut antaa hänelle turhaa toivoa. Jos sijaissynnyttäjän käyttäminen vaikka vaatisi meidän olevan naimisissa", hän selitti. Se oli yksi esimerkki, varsin todellinen huoli joka hänellä oli ollut. Ei tarvinnut mainita kaikesta muusta, mikä olisi ollut esteenä vaikkapa adoption kohdalla.
"Tiesin, että hän tahtoi lapsen. Olimme puhuneet siitä jo monesti aiemminkin."
Gabrielle nyökkäsi. Niin. Se oli totta. Veronicalla oli ollut mielipide naimisiinmenosta.
"Se on ihanaa."
"Niin on", hän nyökkäsi. Ihanaa, täydellistä, uskomatonta, taianomaista, parempaa kuin hän oli uskaltanut toivoakaan. Ehkä elämä järjestyisi vielä. Ehkä he saisivat kaiken, mistä olivat unelmoineet.
"En edes tiedä, miten kuvailla tätä kaikkea sanoilla."
Gabrielle hymyili hellästi ja katseli ystäväänsä hetken.
"Ei sitä tarvitse. Olet kaiken onnesi ansainnut." Hän otti kulauksen teetä.
"Veronica. Olen halunnut pidempään kysyä, eikä tämä ole helppoa. En tiedä miten muotoilisin sen." Hän halusi uskoa ettei Veronica taipuisi sellaiseen.
"Mutta Artemiksella on erikoinen maine. Onhan teidän välillänne kaikki hyvin?" Keikon onneton elämä oli saanut hänet varpailleen ystäviensä suhteiden kanssa.
"Vai oliko sinulla syy pelätä ettei sijaissynnytys onnistu?"
Hän todella toivoi niin, joskin oli vaikea kuvitella, että hän olisi koskaan voinut tehdä mitään, mikä oikeuttaisi näin suureen määrään onnea. Gabriellen hapuilu sanojen kanssa sai Veronican kulmat kurtistumaan. Mitä ihmettä ystävä oikein tahtoi tietää?
"Anna palaa", hän kannusti. Hän lukisi rivien välistä, jos muotoilu ei aivan osuisi kohdalleen. Naisen kulmat painuivat entistä enemmän, kun hän koetti ymmärtää, mitä Gabrielle varsinaisesti kysyi. Kun ajatus rekisteröityi, hän naurahti epäuskoisena.
"Voi Gabrielle", hän pudisti päätään, "meillä on kaikki loistavasti. Ainoa syy pelolleni oli se, että meidän täytyisi olla naimisissa. Tiedän Artemiksen maineesta, mutta minun näkökulmastani suurin syy sille on se, ettei kukaan ole vaivautunut katsomaan pintaa syvemmälle. Minuakin on helppo pitää sydämettömänä paskiaisena, jos ei vaivaudu tutkimaan enempää."
Gabrielle hymyili pehmeästi. Niin. Ei hän tiennyt oliko vain se hänen huolensa.
"Minä tiedän. Huolehdin vain, vaikka tiedän että et sinä ottaisi paskaa keneltäkään." Nainen totesi melko tyynenä.
"Mietin että onhan teillä myös terveyttä, onnen lisäksi?"
"Älä huolehdi turhasta. Artemis on kunnollinen, hyvä mies. Hän pitää minusta huolta", nainen lupasi lämmöllä. Hänen kuninkaansa Helvetin valtaistuimella.
"Sinä olet kyllä melkoisessa äitimoodissa nyt", hän naurahti. "On, olemme molemmat hyvässä kunnossa. Sen takia uskalsimme ajatellakin lasta. Artemiksella on ollut omat ongelmansa, mutta hän voi jo paljon paremmin."
Ehkä oli ihan hyvä ettei Gabrielle tiennyt pariskunnan lempinimistä. Hän ei olisi tiennyt itkisikö vai nauraisiko.
"Niin olen. Raskaushormonit." Hän virnisti selitykseksi.
"Hyvä. En vain halua että sinun onnesi särkyy."
"Minun onneni ei ole vuosiin ollut näin vakaalla pohjalla", Veronica naurahti pehmeästi. Tuntui mahdottomalta edes ajatella, että mikään voisi järkyttää tasapainoa liiaksi. Elämä tuntui vihdoin löytäneen urat, joita seurata, ja hänellä oli päämäärä, joka ei liittynyt mitenkään töihin.
"En koskaan uskonut, että paluu Englantiin voisi mullistaa elämäni näin totaalisesti."
Gabrielle nousi ylös ja kietoi kädet ystävänsä olkapäiden ympärille.
"Olen onnellinen mullistuksestasi. Ja Veronica..." Hän kohotti kevyesti toista kulmaansa.
"Saanhan olla kummitäti?"
Veronica rutisti ystävänsä selkää takaisin. Miten iloisia uutisia heillä molemmilla oli kerrankin toisilleen.
"Luuletko, että pystyisit välttämään sen, vaikka yrittäisi?" Veronica vastasi kysymykseen omalla kysymyksellään. Ehei. Gabrielle olisi heidän lapsensa kummitäti, ihan sama mitä siitä seuraisi.
"Hyvä tyttö. Olet oppinut jotain." Gabrielle naurahti pehmeästi ja istu takaisin tuolille. Hän hymyili hellästi.
"Matthew! Nätisti." Nainen muistutti lastaan siitä miten koiraa silitettiin.
"Hyvä. Noin."
"Olen oppinut paljon", hän virnisti takaisin. Se nyt vain oli ilmiselvää, että hänen lapsensa kummina toimisi Gabrielle. Ei hänellä ollut ketään muutakaan, joka olisi yhtä läheinen kuin ystävä lapsuudesta.
"Miten teillä on arki sujunut kissojen ja koiranpennun kanssa?"
"Ihan hyvin. Fatty pysyttelee aika ylhäällä. Raukka." Nainen naurahti ja pudisteli päätään kun ajattelikin vanhempaa kissaansa.
"Dingle on jo sinut asian kanssa."
"Hyvä niin", hän hymyili huvittuneena. Olisi ikävää, jos talouden eläimet eivät tulisi toimeen keskenään. "Milloin meidän molempien elämistä tuli näin aikuisia?" Hän ei voinut kuin nauraa. Missä olivat kaikki tarinat liian pitkälle venyneistä illanistujaisista tai uuden vuoden juhlista? Menneisyydessä.
"En tiedä. Kamalaa." Gabrielle pudisteli kevyesti päätään.
"Ehkä meidän pitää verestää vanhoja muistoja kun Amelia on saanut aikaiseksi saapua ja voin lähteä illaksi ulos."
"Enpä tiedä", Veronica pohti naurua äänessään. "En voi sanoa varsinaisesti kaipaavani sitä aikaa, kun aamulla sai herätä pää jyskyttäen ja vatsa kuperkeikkoja heitellen."
"Sinusta on tullut vanha." Gabrielle totesi kasvot täysin pokkana.
"Ei kannata ilkkua, se on pian sinullakin edessä", Veronica virnisti vinosti takaisin.
"Mutta olen aina hieman sinua jäljessä." Gabrielle virnisti leveästi.
"Ota siitä ilo irti. Saat varoituksen kaikista vanhuuden vaivoista etukäteen", hän naurahti. Koska niinhän se toimi.
"Niin otan." Gabrielle ei vain saanut hymyä kasvoiltaan. Ei onnistunut. Matthew taapersi pöydän luo, näyttäen Veronicallw innoissaan jotakin.
Hymyn pyyhkimiselle ei ollut mitään tarvetta, hyvähän nyt oli hymyillä kun oli monta syytäkin moiselle. Veronica kumartui kaappaamaan kummipoikansa syliin ihasteltuaan hetken esiteltyä palloa ja hukutti kikattavan lapsen suukkoihin.
"Kuka on ihan paras kummitäti, kuka? Niin", hän nauroi Matthewn iloisten kiljahdusten mukana. "Kai olet ollut kiltti äidillesi? Niin, äidin kanssa pitää olla aina kiltisti. Matthew tuntuu kyllä kasvavan silmissä, ihan kuin hän olisi venynyt ainakin sentin siitä kun näin hänet alkuviikosta", Veronica kohotti katseensa takaisin Gabrielleen pomputtaen poikaa edelleen polvillaan.
Gabrielle oli pakahtua onnesta. Kaksi hänelle rakasta ihmistä, molemmat enemmän kuin hyvinvoivia ja onnellisia. Elämä oli niin hyvin.
"Aina hän on. Ja vaatteet ovat melkein samaa mieltä tai minusta tuntuu siltä."
"Lopeta kasvaminen, pienenä on niin paljon mukavampaa", Veronica torui poikaa leikillään. Matthew vain nauroi ja takertui pienillä sormillaan hänen kaulakoruunsa. Veronica irrotti varoen lapsen otteen Artemikselta lahjaksi saadusta kaulakorusta, ja painoi suukon pienelle kämmenelle. Matthew kiekaisi jälleen iloisena ja Veronica tunsi pienet sormet hiuksissaan. No, mitäpä pienestä tukistelusta.
"Joko olette alkaneet laittaa seuraavaa lastenhuonetta kuntoon?" Hän kysäisi Gabriellelta kuikuillen pojan ohitse tuon äidin puoleen. Matthew ei arvostanut moista lainkaan, vaan takertui tomerasti kummitätinsä hiuksiin ja veti, kunnes sai käännettyä Veronican kasvot takaisin itsensä puoleen. "Oletpa sinä tänään vaativalla päällä", hän nauroi puhaltaen pojan kasvoille. Lapsen kikatus sai ilon kuplimaan vatsassa.
"Olen samaa mieltä." Gabrielle pudisteli kevyesti päätään. Mahdoton poika.
"Kohta. Olisi ollut selittämistä kaikille remontista kun emme sanoneet mitään lapsesta."
"Totta sekin. Jälleen yksi hyvä syy sille, miksi on parempi kertoa", hän virnisti. Hän oli niin onnellinen ystävän puolesta. Matthew saisi pikkusiskon, tai kenties veljen, ja Gabrielle ja Teddy toisen kullannupun. Siinä oli kerrassaan riittämiin syitä onneen, ja sitten oli vielä kaikki, mitä hänen elämäänsä kuului. Ihme, ettei hän ollut jo haljennut onnesta.
"Piti vähän sulatella." Gabrielle myönsi. Pieni ei tosiaan ollut ilmoittanut hyvään hetkeen itsestään.
"Epäilemättä", Veronica nyökkäsi. Uutinen perheenlisäyksestä vaati aina sulattelua, mutta vielä enemmän tilanteessa, jossa Gabrielle miehensä kera oli ollut.
"Olen niin onnellinen, että kerroit nyt. Ei tarvinnut alkaa salapoliisiksi."
"Minun oli pakko." Gabrielle nousi seisomaan. Se ei menisi enää läpi jos hän sanoisi syöneensä pizzaa.
"Ei olisi tarvinnut olla salapoliisi."
Veronica ei voinut kuin nauraa.
"Ei selvästi. Mutta tunne on silti sama, olen iloinen että kerroit ilman utelua."
"En minä sinulta asioita salaa. Piti pyytää jo äitiyslomakin." Se hurja kuukausi, enemmän jos olisi vaikeuksia.
"Sinä olet tavattoman järjestelmällinen", Veronica pudisti huvittuneena päätään. Ei se tullut yllätyksenä, mutta huvitti siitä huolimatta.
"noh! Minun pitää ohjeistaa assistentit kuukaudeksi, ainakin. Pitää aloittaa ajoissa." Wren selviäisi varmasti. Luoja miten hän olisi halunnut kertoa jollekulle miten pelkäsi miltä joutuisi naista pelastamaan.
"Olet tehnyt itsestäsi liian korvaamattoman", hän nauroi huvittuneena. Yllätys, etteivät assistentit pärjäisi hetkeäkään ilman Gabriellen ohjeistusta.
"Noh. Wren pärjää varmasti, mutta on se silti lisätyötä." Ja jos Wren joutuisi selvittämään itseään koskevia sotkuja? Vatsaa väänsi.
"En minä ole korvaamaton."
"Eikö Charlesin pitänyt olla urasi helpoin asiakas?" Hän kysyi kulmaansa kohottaen. "Ehkä he selviävät kuukaudesta ilman mitään, mikä massiivisesti kasvattaisi heidän työtaakkaansa."
Gabrielle nielaisi.
"On hän sitä edelleen." Mutta kun hän halusi pitää molemmista huolta kuin ystävistä.
"Siinä tapauksessa en murehtisi turhia. Isäni on selvinnyt vuosia ilman turhaa draamaa. Tuskin Charlesin imperiumi romahtaa kuukauden äitiyslomasi aikana", hän totesi huolettomana. Väliäkö Charlesilla, mutta Gabrielle ansaitsi töiden puolesta stressittömän loman eikä tosiaankaan ylimääräistä työtä ennen äitiyslomaa.
"... Minä en ymmärrä miten se mulkku tekee sen." Gabrielle puuskahti.
"Niin. Ehkä ei."
"Hän pysyy poissa ongelmista", Veronica kohautti harteitaan. "Ei tapaile ketään, maksaa veronsa ajallaan, ei jaa liikaa mielipiteitään julkisilla foorumeilla. Tai yksityisilläkään." Hänen isänsä oli aina tiennyt, miten käsitellä suuria äänestäjämassoja siinä missä lehdistöäkin.
"Hän on kansan mies. Kukaan ei tahdo nähdä hänen epäonnistuvan."
Gabrielle nilaisi. Niin. Poissa ongelmista. Ei tapaile ketään. Hän hieraisi kasvojaan ja pyöritteli kihlasormustaan.
"Ja et kysy, koska tiedät etten voi kertoa."
"En kysy, koska minua ei kiinnosta", Veronica korjasi. Hänelle oli se ja sama, mitä Charles teki elämällään, kunhan se ei sotkisi Gabriellen onnea.
"Hän ei ole paha ihminen." Gabrielle totesi takaisin. Eikä se sotkenut hänen onneaan. Hän oli henkilökohtaisesti oikein iloinen. Ammatillisesti kauhuissaan, koska oli myös ystävä.
"Joten, milloin minä ehkä voisin odottaa vielä iloisempia uutisia kuin ehkä?"
"Jos niin väität", Veronica pudisti pienesti päätään. Hyvät ihmiset eivät pärjänneet politiikan keskiössä. Se oli nähty satojen vuosien aikana kerrasta toiseen.
"Kenties loppukeväästä?" Hän pohti ääneen. Vielä oli aivan liikaa muuttujia, jotta hän voisi sanoa mitään sen tarkempaa aikatauluista. Asiat järjestyisivät omaa tahtiaan, sitten kun järjestyisivät.
Gabrielle palautti hymyn kasvoilleen. Hän ei sanonut Charlesin olevan enkeli, mutta hän tiesi paljon, paljon pahempia.
"Jään odottamaan innolla."
"Et ole ainoa", hän naurahti. Hänkin odottaisi innolla, miten kaikki etenisi. Tämä olisi täysin uusi seikkailu tutkimattomalle maaperälle.
"Odota vain hiljaisuudessa, koska emme aio kertoa asiasta kovinkaan monelle ennen kuin kaikki on aivan varmaa."