Pikaviestinpelejä Merrickien sisarussarjan elämästä. Mukana silloin tällöin ystäviä ja kumppaneita.
Torstai 15. maaliskuuta, iltapäivä, Jonathanin koti, HexhamMintunvihreä Nissan Figaro puhisi sinnikkäästi eteenpäin ja pysähtyi sitten parkkiin tutun talon eteen. Taivaalta vihmoi vettä, ja noustessaan ulos autostaan Juniper nykäisi armeijanvihreän takkinsa hupun niskaan.
Tuntui aina yhtä omituiselta, kun viikonloppuna ei olisikaan tiedossa kisoja. Mutta hän oli tällä kertaa jäänyt vastaamaan kotirintamasta, samaan aikaan kun Celia tai Hazel huolehtisi hevoset Pariisiin.
Haikeus nipisti melkein kipeänä.
Lukittuaan autonsa punahiuksinen nainen lähti harppomaan ovelle pitkin askelin ja pirautti ovikelloa reippaasti.
Jonathan oli tänään villiintynyt leipomaan. Suolaista piirakkaa ja kokeilemaan uutta kakkureseptiä. Kuorrutetta parrassaan mies rymysi innostuneiden koirien läpi, vaientaen ne tehokkaalla käskyllä.
Bea nukkui. Hitto.
Hän avasi oven ja kysymättä kaappasi perheen nuorimman halaukseen.
"Junebug! Mitä kuuluu? Riisu takki ja älä anna komitean häiritä." Yksi tosin puuttui. Karvaton mummokoira oli Bean varpaidenlämmittimenä ylhäällä, loukkaantuneena kun piirakkaan menneet lohet eivät olleet sille.
Juniperin nauru kupli ilahtuneena.
"Sawnie, hei", hän tervehti ja nykäisi hupun päästään, pyyhkien villiintyneitä hiuksia pois kasvoiltaan.
"Eivät ne häiritse, minun muruni... Toin keksejä."
Hän ojensi kahvilan paperipussia veljelleen, pelastaakseen sen innokkailta kuonoilta.
"Missä mummo?"
Sawnie otti paperipussin hampaisiinssa, pyörähti sisko halauksessa kerran ympäri ja laski Junin vasta sitten alas. Krhm.
"Mummo on yläkerrassa."
Juniper hyrisi hyväntuulisesta naurusta tullessaan lasketuksi takaisin lattialle.
Joskus tuntui, ettei Sawnie vieläkään muistanut, ettei hän ollut enää pikkulapsi.
"Miksei mummo tule tervehtimään?" hän kysyi, kurtistaen hieman kulmiaan samalla kun kumartui tervehtimään kahta muuta karvaista perheenjäsentä.
"Ei kai se ole kipeä?"
Sawnie sukaisi omaa harjaansa ojennukseen ja otti paperipussin pois suustaan. Phyi.
"Ei, mummo voi oikein hyvin,älä pelkää. Kerron kun Cat tulee. Ja te kaksi hus matkoihinne siitä!" Mies passitti Albuksen ja Sybilin kannoiltaan kun oli matkalla keittiöön. Edelleen kuorrutetta parrassa.
"Sawnie, Cat on aina myöhässä", Juniper vetosi tuskastuneena seuratessaan veljeään keittiöön.
"Ei ole reilua pakottaa minua odottamaan. Ja sinulla on jotakin parrassa."
Hän oli käväissyt kotona sen verran, että oli vaihtanut tallivaatteet farkkuihin ja vihreään collegepaitaan, jonka rintamuksen teksti julisti 'Always choose bays over boys'.
"Onko mummo raskaana?"
"Se ei ole minun ongelmani. Bugsie, odotat nyt vain-- oh, onko?" Mies pyyhkäisi partaansa ja naurahti. Oho. Hän pesi kätensä ja jatkoi moussella täytetyn, matalan kakun kuorrutusta valkosuklaalla.
"Ei, ei ole. Mummo on leikattu narttu,"
Juniper hypähti istumaan keittiötason laidalle ja tutki veljensä kasvoja uteliaana.
"Silloinhan se vasta olisikin uutinen, jota kannattaisi juhlistaa kakulla", hän huomautti hymyn siristäessä silmiään.
"Miksei mummo sitten tule alas? Pom ei koskaan kieltäydy rapsutuksista."
Sawnie hymyili leveästi toisella suunpielellä kun Juniper tuijotti häntä.
"Mummolla on ylhäällä tekemistä. Kerron kun Cat tulee."
Juniper vilkaisi uteliaana kohti yläkertaa kuin olisi toivonut voivansa nähdä suoraan katon läpi.
Hän ei joutunut kärvistelemään tuskissaan pitkään, sillä ovikellon soiminen uudelleen lähetti innokkaat koirat taas eteiseen vastaanottokomiteaksi tulijalle.
"Aros!" Mies murahti koirilleen lähti ovelle. Hän avasi oven hymyillen ja nappasi Catin aivan samanlaiseen halaukseen, nauraen.
"Katherine!" Eikun siis...
Sinisen- ja punaisenruudulliseen takkiin pukeutunut Catriona loikkasi omatoimisesti veljensä halattavaksi, kietoen kätensä tiukasti miehen hartioiden ympärille.
"Cat!" hän ärähti, läpsäisten miehen takaraivoa.
"En ole tehnyt mitään, mistä ansaitsisin Katherinen!"
"Olet myöhässä", huomautti ovensuuhun ilmestynyt Juniper.
"Ei lasketa!"
Sawnie nauroi hyväntuulisena läpsäisylle ja pyörähti ympäri myös vannhempaa pikkusiskoa halatessaan.
"Olet tai tulet pian tekemään. Torun etukäteen." Mies hymisi ja vapautti siskon riisumaan ulkovaatteet.
"Hieman luottoa, kiitos!"
Catriona puhisi kietoessaan kätensä myös pikkusiskonsa ympärille ennen kuin riisui takkinsa ja sähkönsinisen huivinsa naulakkoon muiden ulkovaatteiden sekaan.
"No hei, karvanaamat, hei..." hän tervehti koiria ja katsahti sitten ympärilleen vihreät kissansilmät siristyen.
"Missä Pomona on?"
"Ylhäällä. Mutta Sawnie ei kerro, miksi."
Sawnnie oli sujuvasti vaihtanut kymriin jo Juniperin tullessa, eikä vaivautunut vaihtamaan. Hän hääti jälleen koiran ja nauroi siskojennsa sanailulle matkalla keittiöön.
"Hyvä on, hyvä on." Mies nosti antautuvasti kätensä ylös, pudistellen päätään.
"Lupasin Bugsielle että kerron kun tulet, siksi hän on nyreissään myöhästymisestäsi." Mies napsautti vedenkeittimen päälle ja nojasi työtasoon lantiollaan.
"Pomona on yläkerrassa päiväunilla naisystäväni kanssa."
"Velho ei ole koskaan myöhässä! Eikä ajoissa. Hän saapuu aina juuri silloin, kun on tarkoittanut", Catriona vetosi ja nykäisi mustien lappuhaalareidensa henkseliä takaisin hartialleen. Kelta-valkoraidallisessa paidassa oli suuren kanarialinnun kuva rintamuksessa.
"Olit sinä myöhässä-" Juniper aloitti, mutta vaikeni sitten, kääntäen katseensa veljeensä.
Molemmat naiset olivat hetken hiljaa.
Ja sitten Catriona kiepahti ympäri ja pinkaisi ovea kohti kuin aikeissa rynniä suoraan yläkertaan katsomaan, kenen kanssa Pomona nukkui.
Sawnie katseli siskoj ja naurahti perheen nuorimmaisen hiljaisuudelle. Mies sikisi hämmästyttävällä refleksillä Catrionan perään, kietaisten kädet siskonsa vyötärölle ja nosti Catin ilmaan.
"Coc oen, fwcar!" Mies ärähti naurua äänessään, palaten kohti keittiötä sisko sylissä.
"Tapaatte jos sidan heräilee. Hän on ollut vähän kipeänä ja ei välttämättä jaksa."
Catriona rääkäisi ja sätkytteli veljensä otteessa.
"Haluan nähdä!" hän vetosi rimpuillen.
Juniper tuijotti veljeään edelleen hämmentyneenä, suu puoliksi auki unohtuneena.
"Siis puhummeko me nyt ihmisnaisesta?" hän varmisti.
"Sinä näet jos sidan jaksaa nousta ja tavata ihmisiä." Jonathan lepytteli siskoaan ja piti tuosta keittiössä edelleen kiinni.
"Ihan aidosta ihmisnaisesta."
Juniper pudisti hieman päätään.
"Sawnie, rakastan sinua valtavasti, mutta olisin toimittanut sinut hoitoon, jos olisit alkanut kutsua koiraa naisystäväksesi..."
Catriona tuijotti veljeään kulmiensa alta.
"Miksei hän jaksaisi?"
Jonathan huokaisi. Kuunteliko Cat häntä koskaan?
"Minä tiedän, Bugsie. Minä tiedä. Ja Cat, kuten sanoin, sidan on sairastellut nyt ja tarvitsee lepoa. Ja ollut vahvalöa lääkekuurilla. Hän ei välttämättä jaksa vieraita nyt ja tarvitsee lepoa.c
Juniper nojasi selkänsä keittiötasoa vasten.
"Ei millään pahalla, Sawnie, mutta sinusta ei aina voi olla varma", hän huomautti, silmät hymystä siristyen.
"Ehkä voit kertoa meille edes sen, kuinka tapasitte?"
Catriona mulkoili veljeään alta kulmiensa.
"Onko hän pahasti sairas?"
Hän oli vain huolissaan veljestään.
Johnny kohotti kulmiaan siskonsa mulkoilulle.
"Ei ja hän on jo paranemaan päin." Mies hieraisi niskaansa.
"Hänellä on hevosia Rosingsissa. Tai heidän perheellään. Tapasimme sitä kautta, vaikka hän onkin pitkäaikaisen ystäväni pikkusisko."
Catriona siristi kissansilmiään.
"Rosingsissa?"
Melkein saattoi nähdä, kuinka hänen mielessään raksutti. Ja kun tiedot yhdistyivät kokonaisuudeksi, naisen silmät pyöristyivät hieman.
"Julianin pikkusiskon?"
Jonathan huokaisi syvän. Cat perkele. Hän laski siskosta irti.
"Kyllä. Beatrix."
Catriona katseli veljeään hetken ja teki tälle sitten kunniaa.
"Kuollut mies", hän huomautti synkkänä.
Juniper pyöräytti silmiään ja siirtyi etsimään heille tottuneesti kuppeja veljensä kaapista.
Jonathan naurahti pehmeästi.
"Julian tietää ja elän edelleen." Hän huomautti enemmän kuin huvittuneena.
Catrionan ilme ei muuttunut yhtään vakuuttuneemmaksi.
"Oletko varma, että hän ymmärsi sinun tapailevan sisartaan? Eikö miesten välillä vallitse jokin koodi asiasta?"
Hän hypähti istumaan keittiötasolle ja kurkotti kätensä sipaistakseen etusormeensa maistiaisen kuorrutusta kakun päältä.
"Puhuitko hänelle kymriä?"
Sawnie läppäisi siskon käde pois kakun kuorrutukse kimpusta.
"Näpit irti. En. Hän iski minua kyllä nyrkillä naamaan ja lupasi murtaa polvilumpioni vasaralla jos satutan hänen siskoaan, mutta en nyt olisi siitä huolissani." Mies hymähti tietäväisen näköisenä.
Catriona protestoi vingahtamalla teatraalisesti ja heilauttamalla kättään.
Hän jäi katsomaan Sawnieta epäuskoinen katse silmissään.
"Hän iski sinua nyrkillä naamaan..?" hän toisi ja pudisti kevyesti päätään.
Juniper, joka oli kantamassa mukeja pöytään, katsahti veljeään.
"Sattuiko pahasti?"
"Leuassa oli hiusmurtuma ja mustelma vähän aikaa. Voin ihan hyvin ja olemme edelleen väleissä." Mies naurahti ja pyöräytti silmiää. Hän nosti rasian teepusseja pöytään, samoin kuuma veden keittimen pannussa.
"Lupaatteko että ette kerro muille?"
Juniperin kulmat painuivat hieman alemmas, kun hän jäi tutkailemaan veljensä leukaa.
"Tuleehan se kuntoon?", hän varmisti, istahtaessaan pöydän ääreen.
"Naisystävästäsi?"
Catriona hypähti alas tiskiltä valikoimaan itselleen teepussia.
Sawnie vilkaisi nuorinta siskoaan ja hymyili pehmeästi.
"Tulee. Ja no... Siitäkin. Ja... odottakaa hetki." Mies vilahti huoneesta olohuoneeseenn, kävi yhdellä laatikolla ja palasi jäänsinisen rasian kanssa jonka laski pöydälle.
"Ajattelin... Kertoa vasta kun olen antanut hänelle tämän."
Siskokset vaihtoivat katseita ja kääntyivät sitten katsomaan veljeään, kun tämä palasi takaisin keittiöön.
Vihreät kissansilmät kääntyivät pöydälle asetettuun rasiaan.
Juniper räpäytti hämmästyneenä silmiään.
"Onko tuo-"
Hän ei ehtinyt lopettaa lausettaan, kun Catriona oli jo napannut rasian käteensä ja naksauttanut sen auki.
"On se."
Sawnie pudisteli päätään. Cat oli kyllä kärsimätön nainen.
"On. ostin sen eilen." Isoveli myönsi kymriksi.
"Menen ensi viikolla pitkäksi viikonlopuksi Alankomaihin. Beanie menee siskontyttönsä kanssa koeratsastamaan jotain hevosia hänelle ja pyysi mukaan. Ajattelin kosia siellä."
Catriona käänteli rasiaa käsissään, niin että valo osui sormukseen.
"Kaunis", hän myönsi, ja ojensi sitten rasiaa pikkusisarensa tutkittavaksi samalla kun käänsi katseensa veljeensä.
"Olet siis aikeissa kosia Julianin siskoa, etkä ole edes esitellyt häntä vielä meille? Entä jos emme hyväksy häntä?"
"Cat, se ei tarkalleen ottaen ole meidän asiamme", Juniper huomautti pehmeästi.
"Me olemme Sawnien siskoja, tietenkin kuuluu."
Mies kohotti kevyesti kulmiaan.
"Vaikka ette hyväksyisi, minä en kuuntelisi." Mies huomautti hymyillen vinosti. Ehei.
"Sitten tekisimme elämästänne helvettiä", Catriona totesi herttaisesi ja kurkotti ottamaan sormuksen vielä uudelleen tarkasteltavakseen.
"Haluan ilmoittaa virallisesti sanoutuvani irti tästä uhkauksesta", Juniper julisti ja sai Catrionan irvistämään.
"Kauanko olettekaan tunteneet?" isosisko tiedusteli veljeään katsahtaen.
"Mitä pelättävää tuossa on, sinä teet sitä jo nyt?" Sawnie vastasi hyväntuulisesti nauraen ja kastoi teemukin mukiin.
"Hyvä tyttö Bugsie. Ja olemme tapailleet pari kuukautta, josta melkein kuukauden sidan on asunut täällä. Käytännössä."
"Ei, teen elämästäsi vasta helvetin esikartanoa", Catriona huomautti herttaisesti hymyillen ja laski sormuksen takaisin pöydälle - tai oli laskemassa, mutta pysähtyi kesken liikkeen.
Hän räpäytti silmiään.
"Pari kuukautta?"
Jonathan hymyili siskolleen aurinkoisesti.
"Pari kuukautta." Mies nappasi sormusrasian itselleen, ettei Cat viskaisi sitä ikkunasta.
Jonathanin päätös saattoi olla hyvin viisas.
"Te olette tunteneet pari kuukautta, ja aiot nyt kosia?" Catriona varmisti kuulleensa oikein.
Juniper katsoi veljeään yhtä yllättyneenä, mutta suli sitten lämpimään hymyyn.
"Olen hyvin onnellinen puolestasi, Sawnie", hän totesi, saaden isosiskonsa sihahtamaan.
"Junebug, me emme vielä tiedä, mitä mieltä olemme."
Sawnie veti perheen kuopuksen yksikätiseen halaukseen ja otti kulauksen teetä, katsellen Catrionaa kulmiensa alta.
"Kyllä. Ja en ole oikeastaan ollut elämässäni mistään varmempi kuin tästä."
Catriona mutristi suutaan.
"Sawnie, jos muistan oikein, minä olen tässä perheessä se, joka tekee hölmöt päätökset."
Niin kuin päätyi raskaaksi teininä ja matkusti etsimään kerran tapaamaansa miestä Lontoosta.
Mutta Joaquim oli hänen elämänsä, se oli lopulta ollut hyvä päätös.
"Siksi minä olenkin niin onnellinen Sawnien puolesta", Juniper huomautti, nojautuen veljensä hartiaa vasten.
"Hän ei tekisi tyhmää päätöstä."
Jonathan nauroi Juniperin sanoille ja rutisti siskonsa olkavartta hyväntuulisena.
"Niin, siinä kuulit Katherine. Minä en tekisi tyhmää päätöstä." Hän päästi Junin kauemmas ja otti heille lautaset.
"Ottakaa tarjottavia, teitä varten leivoin. Ja... Minä rakastan häntä. Ihan todella rakastan. Ja hän haluaa iso perhee. Eikä pelaa pelejä kanssani."
"Cat", Catriona muistutti hyytävästi ja nousi ylös tuoliltaan, kiertääkseen veljensä taakse.
"Kuule, jos olet oikeasti sitä mieltä, olen hiton onnellinen puolestasi", hän vakuutti, kietoen käsivartensa Jonathanin hartioiden ympärille halatakseen tätä takaapäin.
Naisen kulmat kurtistuivat hieman.
"... Sinähän et nai häntä vain siksi, että olisit saanut hänet raskaaksi, ethän?"
Jonathan pärskähti nauruunn.
"Ei, en tosiaan. Olen tunnollinen poika ehkäisyn kanssa." Mies pudisteli päätään ja pyyhki kyyneliä silmäkulmistaa.
"Ei ole veljenpoikaa tai -tyttöä tulossa vielä."
Catriona halasi veljeään hieman tiukemmin.
"Sääli. Olisin tullut oikein mielelläni tädiksi", hän huokaisi. Sairaus ei siis ollut ollut minkäänlainen eufemismi raskauspahoinvoinnille tai muille vaivoille, eikä kyse ollut siitä, että Jonathan olisi piilotellut naisystäväänsä siunatun tilan vuoksi.
"Sinä et tule enää nuoremmaksi, velirakas."
Juniper pyöräytti silmiään siskolleen.
Jonathan puuskahti ja tavoitteli kädellään siskon hiuspehkoa, pörröttääkseen sitä.
"Minä tiedän. Miksi luulet että olen valmis kosimaan kahden kuukauden jälkeen?"
Catriona protestoi sähisemällä.
"Biologinen kello räjähti?" hän ehdotti, yrittäen taivuttaa itseään veljensä käden ulottumattomiin haluamatta kuitenkaan vielä hylätä halausta.
Juniper pudisteli päätään ja kurotti leikkaamaan heille kaikille palat piirakkaa.
"Vähemmästäkin, sidan on kaunis nainen." Mies puhui Beasta melko itsepintaisesti vain hellittelynimellä joka tarkoitti silkkiä tai satiinia.
"Booom", Catriona kumartui puhahtamaan veljensä korvaan ennen kuin viimein vetäytyi kauemmas ja palasi omalle puolelleen pöytää.
"Hän työskentelee siis hevosten parissa?" Juniper varmisti, samalla kun kurkotti ojentamaan lautasta sisarensa suuntaan.
Mies huitaisi kädellään Catia kauemmas.
"Coc oen! Pois korvasta!" Mies murisi, istuen alas juomaan teetä.
"Hän hoitaa Van der Veen Horsesin toimintaa papereilla ja järjestelemällä."
Catriona naksautti kieltään ja virnisti hyväntuulisesti. Oli aina mukava nähdä perhettä, mutta varsinkin silloin, kun Joaquim oli poissa. Kissoista huolimatta tyhjään kotiin palaaminen osasi olla masentavaa.
"Rodunjalostusta", hän totesi, ottaen viattomana hörpyn mukistaan.
Juniper kurtisti kulmiaan.
"Cat..."
"On se!"
Sawnie siristi silmiään huvittuneena.
"Noh, miten niin? Cat, olen täynnä mielipiteitä kun en ole esitellyt häntä."
"Hän on van der Veen, hevoset ovat heillä verissä", Catriona huomautti nenäänsä nyrpistäen.
"Sinä taas pyörität Rosingsia. Tulevan hevosimperiumin rakentamista. Ja hänellä on varmasti pitkät sääret."
Juniper huokaisi ja otti varovaisen kulauksen vielä varsin kuumasta teestään.
"Tekeekö hän sinut onnelliseksi, Sawnie?" hän kysyi.
"No nyt kun otit puheeksi, sidanilla on oikein viehättävät ja pitkät sääret." Jonathan hymyili.
"Minä pyöritän Rosingsia vain palkattuna työvoimana." Hän huomautti huvittuneena. Kasvoille hiipi haaveileva hymy.
"Tekee. Olin onnellinen jopa kun vietimme rautakaupassa kolme tuntia etsimässä vessoihin uusia peilejä ja valoja."
Catriona pyöräytti silmiään nähdessään hymyn ja piilotti omansa mukin reunaa vasten.
"Jessus, sinä olet menetetty tapaus", hän huomautti.
"Pari kuukautta yhdessä, ja te olette jo vaihtaneet valot ja peilit?"
Juniper kurkotti törkkäämään sisarensa jalkaa pöydän alla. Hän oli sattunut perimään suvun pitkät sääret, vaikkei aivan samoissa mitoissa kuin serkkunsa.
Catriona oli rehellisesti maastomallia.
"Hän myös katseli tapetteja makuuhuoneeseen ja olohuoneeseen. Eteinen pitäisi kai maalata." Johnny myönsi lammasmainen hymy huulillaan. Miksi hän kieltäisi remontoinnin kun sille ei ollut syytä?
"Mitä teille kuuluu?"
"Boom", Catriona hymähti.
Siinä vaiheessa kun alettiin katsella maaleja ja tapetteja, tilanne oli vakava.
"Ajattelit sitten ottaa kerralla menetetyn ajan kiinni?"
Ei, kyllä hän oikeasti oli iloinen veljensä puolesta, mikäli tämä oli löytänyt arvoisensa kumppanin. Jonathanilla oli ollut epäonnea rakkaudessa, ja hän toivoi vain voivansa suojella miestä uusilta pettymyksiltä.
Juniper nojautui hetkeksi veljensä hartiaa vasten.
"Olen hirveän onnellinen puolestasi. Minulle kuuluu vain töitä, olen lähdössä Mexico Cityyn ensi viikonloppuna. Lentomatka hevosten kanssa siis tiedossa."
Jonathan hymyili Junille ja pukkaisi jalallaan Catia pöydän alla.
"Ajattelin. Ja minä lupaan raportoida Mexicoonn miten minulle kävi. Tuleeko syyshäitä vai ei."
"Oi, ei ole reilua tökkiä, teillä on pidemmät jalat", Catriona protestoi ja nosti jalkansa tuolille turvaan.
"Parempi olisi, en usko, että pystyn muutoin keskittymään työhöni", Juniper vetosi.
"Miksi syyshäät?" halusi siskoksista vanhempi puolestaan tietää.
"Syksyyn on pitkä aika."
"Sidan haluaa syys- tai talvihäät. Talveen on pidempi aika." Jonathan naurahti huvittuneena.
"Sawnie, sinä olet tossun alla", Catriona huomautti.
"Mutta jos Sawnie on siellä onnellisesti?" Juniper jatkoi, silmiensä siristyessä hymystä.
"Muitakin iloisia asioita tähän vuoteen kuin Deirdren ja Julianin kolmoset."
"Minä olen oikein iloinen. Ja pistän vastaan silloin kun sillä on väliä. Sidan haluaisi mennä naimisii maistraatissa, mutta en suostu." Ei, se ei onnistuisi. Juliankin oli sanonut ettei se kävisi.
Sekä Catriona että Juniper kurtistivat kulmiaan.
"Miksi maistraatissa?" Catriona puki sanoiksi molempien ajatukset.
Olkoonkin, ettei hänkään ollut aluksi ollut varma, millaiset häät olisi halunnut.
"Ettei siitä olisi vaivaa. Ei halua häiritä kuulemma sukulaisiaan. Näettekö, en antanut periksi." Jonathan hymyili leveästi.
"Kunnon häät pitää olla", Catriona huomautti, paraskin puhuja. Mutta siihen mennessä edellisistä häistä olisi ehtinyt jo kulumaan yli vuosi.
Juniper hörppäsi varovasti teetään.
"Isot juhlat", hänkin myönsi.
"Väkisin isot juhlat kun meidän lähisukukin on valtava." Johnny myönsi huvittuneena.
"Sellaista se on, kun perheissä on paljon lapsia", Juniper myönsi hymähtäen. Mutta aina vain parempi, isot juhlat olivat loistava syy kerääntyä yhteen.
Catriona otti kulauksen teestään. Ehkä Addie suostuisi tulemaan enonsa häihin, hänen häistään tyttö oli kieltäytynyt.
Se oli sattunut enemmän kuin hän halusi edes myöntää.
"Hän on sitten muuttamassa jo tänne? Jos kerran katsotte tapetteja."
"Hän jo käytännössä asuu täällä. Ajattelin ensi viikolla ehdottaa että tekisi siitä ihan virallista." Jonathan myönsi hymyillen.
"Kuulostaa siltä, ettei siinä ole kamalasti jännittämistä", Catriona huomautti.
"Jos kerran olette katselleet jo tapetteja. Onko teillä edes samanlainen maku?"
"Cat..." Juniper torui huokaisten.
"Mitä? Se on tärkeä kysymys. Haluaako hän kirkkaan oranssit seinät tai jotain? Julianilla on pakkomielle siitä väristä."
"Ei. Beanie pitää oranssista mutta ei hän halua mitään orassia seinää taloomme." Heidän taloonsa. Niin. Heidän kotiin.
"Teidän taloonne", Catriona huomautti ja virnisti mukinsa reunaa vasten.
Juniper hörppäsi omastaan ja katsahti veljeään.
"Pitääkö hän koirista?"
"Meidän taloomme." Jonathan vahvisti hymyillen ja vilkaisi ylös.
"Pitää. Pomona rakastaa häntä ja hän Pomonaa. Kuten myös Albusta ja Sybiliä. Maltatteko hetken jos käyn ylhäällä?" Hän nousi, otti kaapista vitamiinivesipullon ja lähti yläkertaan. Mies avasi makuuhuoneen oven ja kurkisti sisään. Nukkuiko Bea vielä - jos nukkui, hän jättäisi pullon yöpöydälle avattuna ja lähtisi.
Beatrix oli kevyessä unessa, mutta havahtui kun ovi avautui.
"Mmh?"
Hän kohottautui istumaan, hieraisten unisesti kasvojaan. Myös peiton reuna kohosi, kun Pomona kohotti päätään nähdäkseen, kuka häiritsin heidän rauhaansa.
Johnny hymyili Pomonalle, rapsutti koiran ruttuista otsaa ja asteli yöpöydän luo. Hän laski pullon siihen ja kumartui suukottamaan naisen hiuksia.
"Nuku vain. Toin sinulle juotavaa. Yritä hillitä siskojen volyymia vähän."
Beatrix kohotti katseensa Jonathanin kasvoihin ja hipaisi miehen poskea.
"Ovatko siskosi käymässä?" hän kysyi, unen karhentamalla äänellä. Hän väsyi edelleen helpommin, vaikka oireet alkoivatkin hiljalleen helpottaa.
Pomona tuhahti ja painoi päänsä.
Mies hymyili hellästi.
"Bugsie -- Juniper ja Catriona." Hän korjasi ja nojautui suukottamaan naista uudelleen.
Jonathanilla oli monta sisarusta.
"En ole varma, sanoitko heidän olevan tulossa käymään", hän myönsi, kurtistaen kevyesti kulmiaan yrittäessään muistaa, oliko aiheesta käyty keskustelua.
"Taisin unohtaa." Mies myönsi hymyillen.
"Olet tervetullut seuraan tai saat levätä. Lupaan että sinulle jää piirakkaa ja kakkua, en anna Catin syödä kaikkea."
Beatrixin hartiat rentoutuivat hieman. Jonathan oli unohtanut kertoa, hän ei ollut unohtanut keskustelua.
"Tulisin mielelläni tapaamaan heitä", hän vastasi ja pyyhkäisi hiuksiaan.
"Pitää vain vaihtaa vaatteet..."
Ainakaan mies ei itsekään muistanut maininneensa. Sellaista sattui.
"Haluatko apua?"
Beatrix siirsi peiton syrjään ja katsahti Pomonaa anteeksipyytävästi.
"Jos voisit tuoda minulle vaatteet. Sen vaalean neulepaidan, harmaan hameen ja sukkahousut..."
Hän alkoi riisua pehmeää flanelliyöpaitaansa.
Jonathan nyökkäsi ja haki Bean pyytämät vaatteet, laskien ne sängylle.
"Muuta? Ja mummu, mene alas. Cat ja Bugsie tädit."
"Korvakorut. Ne helmet," Beatrix pyysi viikatessaan pyjamapaitaansa.
"Tarvitsisin myös hajuveteni. Ja peilin, haluaisin tarkastaa meikin."
Pomona mönki esiin peittopesästään ja venytteli itsensä notkeaksi ennen kuin pinkoi oletettavasti katsomaan tätejään.
Jonathan hymähti koiralle ja haki pyydetyt tavarat.
"Pääsetkö itse alas?"
Beatrix oli kurkottanut sytyttämään valon yöpöydälle.
"Pääsen kyllä, kiitos", hän vakuutti, ottaen peilin tarkastellakseen kasvojaan.
"Voi hyvin mennä pitämään seuraa sisarillesi siksi aikaa, minä tulen kyllä alas."
Jonathan kumartui suukottamaan naisen hiuksia.
"Hyvä on. Minä menen." Mies lähti takaisin alakertaan, katsellen hymy huulillaan huomiossa kylpevää Pomonaa.
"Voi Pom."
Pomona oli saanut molemmat naiset laskeutumaan pöydän äärestä lattialle. Nakukoira köllötteli tyytyväisenä Juniperin sylissä samalla kun Catriona rapsutteli sen ruttuista nahkaa.
Juniper kohotti katseensa kuullessaan veljensä askeleet.
"Kaikki hyvin?"
Jonathan hymyili siskoilleen hellästi.
"On, kaikki on hyvin. Sidan tulee kohta alas."
Catriona ei edes yrittänyt peittää uteliaisuuttaan, Juniperilla oli hieman enemmän käytöstapoja kuin sisarellaan, ja tämä keskittyikin paijaamaan Pomonaa joka tuntui terästäytyvän pelkästä 'sidanin' mainitsemisesta.
"Laitoithan piiloon sen... tiedäthän?" Catriona huolehti.
Sormusrasia keskellä pöytää ei ehkä olisi toivottu tapa kosia.
Johnny oli vienut sen matkalla alas takaisin piiloonsa.
"Laitoin." Mies hymähti ja vilkaisi Pomonaa.
"Äiti tulee." Sawnie totesi koiralle tyynesti, istuen alas.
Pomonan häntä alkoi vispata.
Catriona kömpi seisomaan ja vilkaisi Jonathania epäluuloisesti.
"Äiti? Oikeasti?"
Myös Juniper nousi lattialta.
"Cat, älä viitsi, se on suloista."
Jonathan hymyili leveästi teemukinsa takaa.
"Mmmh, kyllä, äiti. Puhun itsestäni isinä, ei voi olla yllätys että sidan on äiti." Mies hymähti ja otti lusikallisen piirakasta suuhunsa. Pomonsa pyörähti kerran akselinsa ympäri ja vispasi häntäänsä.
"Missä äiti? Missä? mene katsomaan." Ja alaston terrierimummohan meni.
"Mmm, ei voi olla ei", Catriona myönsi, istahtaessaan takaisin pöydän ääreen.
Ja ilmeisesti Pomona oli samaa mieltä, pinkaistessaan etsimään ihmisäitiään. Ehkä Jonathan oli tosiaan onnistunut löytämään sielunkumppaninsa.
"Kiusaat Pomona-raukkaa", Juniper protestoi.
"Minä kiusaisin Pomonaa jos sidan ei olisi kotona. Hä on yläkerrassa, joten minä vain kysyi koiralta kysymyksen." Mies korjasi Juniperin sanoja hymyillen.
"Mistä tuli mieleen, Cat, olisitko koiravahti ensiviikonloppunna? Voin pyytää myös Aidenia mutta heillä on vauva."
"Tietenkin olen", Catriona lupasi ilahtuneesti silmiään siristäen.
"Quimkaan tuskin on vielä silloin kotona, joten vahdin lapsiasi enemmän kuin mielelläni."
Kynnet rapisivat lattiaa vasten, ja terhakka nakukoira tepsutti takaisin keittiöön. Pian tämän jäljessä seurasi tummahiuksinen nainen, jonka kävely näytti hieman jäykältä.
"Kiitos. Lupaan tehdä kaappiin ruokaa." Mies lupasi huvittuneena. Hän nousi seisomaan kun huomasi naisen tulevan Pomonan perässä ja veti tuolle tuolin esiin. Voi Beanie.
"Minä kokkaan loistavasti", Catriona intti. Niin loistavasti kuin saattoi, kun ei malttanut lukea ohjeita loppuun, korvasi aineet huolettomasti toisilla ja kyllästyi puolivälissä kypsymistä.
Kaksi uteliasta, vihreää silmäparia kääntyi tutkimaan Jonathanin naisystävää, kun tämä istahti varovasti alas.
"Niinhän sinä." Johnny myöntyi huvittuneena. Mies kumartui suukottamaan Bean hiuksia hellästi ja katsoi sitten siskojaan.
"Beatrix, tässä on Catriona ja tuossa Juniper. Juni on perheen nuorin ja Cat on perheen hullu."
"Oikein hauska tutustua", perheen nuorin totesi hymyillen ja ojensi kätensä pöydän yli kätelläkseen veljensä naisystävää.
"Jokaisessa perheessä on oltava yksi", Catriona huokaisi alistuneesti ja hymyili sitten leveästi tarttuessaan vuorostaan Beatrixin käteen.
"Olet kuulemma Julianin sisko. Me kokoamme yhdessä palapelejä."
onathan pudisteli päätään. Ne palapelit, jessus.
"Tarvitsette harrastuksen. Sidan, otatko juotavaa?"
Catriona tuhautti nenäänsä.
"Palapelit ovat mitä jaloin harrastus", hän vakuutti. Oli uskomattoman rentouttavaa istahtaa palapelin ääreen ja siemailla lasillinen tai pari. Vaikka palapeli tuppasikin jäämään usein kesken.
Taitaisi mennä hetki, ennen kuin Julian ehtisi taas seuraksi.
Beatrix nyökäytti päätään. Silmien alla viipyivät vielä tummat varjot, joita meikki ei aivan riittänyt peittämään.
Jonathan puristi hellästi naisen olkapäätä.
"Mitä haluaisit? Ja ovat varmasti. Julianille meditaatio voisi tehdä hyvää."
"Voisin ottaa teetä", Beatrix vastasi ja hipaisi Jonathanin kättä kevyesti sormenpäillään, kääntäen katseensa miehen sisariin.
"Catriona? Ymmärsin, että olet kenttäratsastaja", hän totesi, muistellen Jonathanin kanssa käymiä keskusteluja.
"Entinen. Nykyään valmennan", Catriona myönsi.
"Kilpaura lähti laskuun kuin lehmänhäntä."
Jonathan otti mukin kaapista ja kaatoi siihen kuumaa vettä, työntäen teepussivalikoimaa lähemmäs. Mies otti Bealle myös lautasen ja leikkasi kysymättä pienen siivun piirakkaa tuolle. Sitten vielä suukko mustiin hiuksiin. Urhea nainen kun jaksoi tulla alas.
"Pfht."
Beatrix arpoi hetken ennen kuin valitsi itselleen pussin mustaa teetä. Kapinaa se oli pienikin kapina, eikä yksi kupillinen häntä menisi tappamaan.
Catriona oli seurannut vuorovaikutusta tyytyväinen hymy suupieltään nykien.
"Laski, laski. Mutta Juni on edelleen mukana huipulla, matkustaa Ellisin hevosten kanssa. Sen esteratsastajan", hän huomautti ylpeänä.
Juniper pudisti vaatimattomasti päätään.
Jonathan vilkaisi siskojaan samalla kun istui alas ja kaatoi itselleen lisää vettä mukiin.
"Molemmat olette oikein hienoja nuoria naisia ja isoveli on ylpeä."
Catriona purskahti epäuskoiseen nauruun.
"Ja sinä olet henkisesti vanha ukko", hän huomautti rakastavasti ja kurkotti tökkäämään veljensä jalkaa pöydän alla - mikä ei ollut aivan helppoa, kun oli sattunut jämähtämään kääpiömittaan.
Beatrix hipaisi Jonathanin kättä ennen kuin tarttui hitaasti haarukkaan. Jäsenet tuntuivat edelleen jäykiltä, mutta eivät enää särkeneet, joten kaikki oli hyvin.
"Jonathan ei vielä kertonut, kuinka te tarkalleen ottaen tapasitte", Juniper huomautti, yrittäen olla kuulostamatta liian uteliaalta.
Johnny vain kohotti kulmaansa siskon taistelulle tökkäisyn kanssa.
"Sidan tuli huutamaan minulle kun ei löytänyt hevostensa varusteiden paikkoja."
Catriona oli hyvin ylpeä itsestään, kun onnistui hipaisemaan veljensä polvea varpaallaan.
"Joku idiootti oli piilottanut ne", Beatrix myönsi ja katsahti Jonathania tuimasti.
Jonathan vain hymyili.
"Joku jok oli tuonut Van der Veen Horsesin varustearkun sinne. Ja sitten Pomona hurmasi hänet."
Catriona tyrskähti pehmeästi, ja Juniper yritti kätkeä huvittuneen hymynsä.
"Jonathan ei vieläkään suostu myöntämään, että syyn täytyi olla hänen työntekijöidensä", Beatrix huomautti ja hipaisi miehen käsivartta hellästi.
Juniper kumartui poimimaan nakukoiran syliinsä.
"Pomona on hyvin hurmaava olento", hän huomautti, suukottaen ryppyistä otsaa.
"Niin on veljennekin", Beatrix myönsi.
"Miksi heillä olisi ollut teidän arkku, hmm?" Johnny hymähti pehmeästi ja painoi suukon Bean ohimolle. Mies oli kovin onnellisen oloinen. Pitkästä aikaa.
"Pomona on oikein hurm-- oh, olen otettu. Et lähtenyt kanssani ulos vain Pomonan takia? Älä kerro mummulle."
"Olivat siirrelleet sitä omine lupineen", Beatrix vakuutti, pysyen tiukasti kiinni teoriastaan.
Se, että joku idiootti oli siirtänyt arkun väärään paikkaan, oli tainnut olla hyvin onnekas sattuma.
"Pomonalla on aina erityinen paikka sydämessäni, tyttöjen on pidettävä yhtä", hän huomautti.
Catrionan silmät siristyivät hymystä.
"Olette suloisia. Melkein hampaat tippuvat, mutta onneksi suurin osa niistä on jo jouduttu vaihtamaan."
"Tyttöjen on pidettävä yhtä." Jonathan vahvisti hymyillen pehmeästi.
"Voivat nekin tippua, etenkin jos lyö tarpeeksi lujaa, siskorakas." Mies huomautti huvittunut tuike silmissään.
Beatrix pukkasi Jonathania kylkeen.
"Ei noin sovi puhua siskoille", hän huomautti, tyttöjen oli tosiaan pidettävä yhtä.
Catriona vain hymyili herttaisesti
"Sellainen herttainen mies", hän huomautti ja mutristi suutaan.
"Kuule, sidan, Cat ei ole kuka tahansa. En koskaan puhuisi noin Bugsielle, mutta Cat on ansainnut aivan kaiken." Mies hymyili ja otti kulauksen teestään.
"Minä olen herttainen."
Catriona vastasi Jonathanin sanoihin kypsimmällä mahdollisella tavalla: näyttämällä kieltään.
"Minulla on keskimmäisen lapsen syndrooma", hän vetosi, ja kietoi samalla käsivartensa pikkusiskonsa hartioiden ympärille.
"Mutta Junebug on liian suloinen, hänelle ei saisikaan puhua noin."
"Sinä olet kaksonen, älykääpiö." Jonathan pärskähti.
"Niin on. Ottaisit Bugsiesta mallia, Cat."
"Nuorempi kaksonen", Catriona muistutti.
"Minulla on kolme vanhempaa ja kolme nuorempaa sisarusta. Keskimmäinen lapsi."
Hän rutisti Juniperin hetkeksi kylkeensä ennen kuin kurkotti ottamaan itselleen palan kakkua.
"Alat vielä katua, että esittelit meidät", Juniper huomautti Jonathanille, pyöräyttäen siskolleen silmiään.
"Kaksonen yhtä kaikki." Jonathan huomautti siskolleen ja leikkasi itselleen palan kakkua.
"En minä teistä silti eroon, joten parempi näyttää heti mitä te olette. Ja rakkaita idiootteja te olette, kaikki kuusi."
"Nuorempi kaksonen", Catriona piti kiinni argumentistaan ja leikkasi palan kakkua myös Juniperille, asettaen lautasen pikkusiskon eteen kun tämä oli keskittynyt rapsuttelemaan Pomonaa.
"Se on itse idiootti joka sanoo muiden olevan", hän jatkoi, katsahtaen Jonathania silmät siristyen. Lausetta oli saatettu hokea hänen lapsuudessaan melko monet kerrat.
"Älä huoli, emme me kaikki ole ihan tuollaisia", Juniper lohdutti Beatrixia, hymyillen herttaisesti isosiskolleen.
Jonathan suukotti Bean päätä hellästi. Oli hankalaa olla koskematta Beaa nyt.
"Rakastunut idiootti." Sen mies sanoi kymriksi englannin sijaan, kullan ja ruskean sävyttämät vihreät silmät siristyen.
Beatrix kohotti kätensä hipaisemaan Jonathanin hiuksia.
"Toivon, ettei tuo ollut mitään ikävää", hän huomautti pehmeästi, laskien haarukan kädestään. Melkein koko piirakanpala syöty, edistystä askel kerrallaan.
Hän ei aikonut joutua viettämään koko aikaansa Den Houtissa pyörätuolissaan.
Catriona nousi seisomaan ja kurkotti pöydän yli nipistämään veljensä poskea.
Johnny antoi Catin nipistää poskeaan, mutta otti sitten tuon ranteesta kiinni.
"Ei mitään ikävää." Mies lupasi Bealle, päästäen siskon ranteen karkuun.
"Kumpi teistä on käynyt viimeksi kotona?"
Catriona pullisti rumasti poskiaan ennen kuin vajosi takaisin tuolilleen istumaan.
Ikää kolmekymmentä ja risat, silti sama kakara veljen läsnäollessa.
"Minä kävin siellä jokin aika sitten, Juni on aina töissä", hän totesi.
"Kuinka niin?"
Beatrix hipaisi Jonathanin kättä.
"Sawnie, leikkaisitko minulle pienen palan kakkua?"
Johnny pudisteli kevyesti päätään. Cat oli mahdoton.
"Miten tad ja mam voivat?" Se häntä kiinnosti. Mies nyökkäsi Bealle ja leikkasi tuolle pienen palan. Sellaisen että bea jaksaisi ehkäs yödä sen kokonaan.
"Hyvin, mikäs heillä", Catriona vakuutti ja kurkotti leikkaamaan itselleen toisen palan kakkua.
"Tad intoilee uudesta näyttelystä, ja mam on viimeistelemässä uusinta tauluaan."
Lapsuudenkodissa kaikki tuntui pysyvän muuttumattomana.
Mies hymyili pehmeästi. Pitäisi mennä huhtikuussa käymään, Bean kanssa.
"Milloin näyttely aukeaa?"
Catriona kurtisti kulmiaan miettiessään.
"Maaliskuun lopussa, mikäli oikein ymmärsin", hän vastasi.
"Tadille oli kovasti asiaa, hieman vaikea poimia joukosta se olennaisin."
"Hänellä on aina." Jonathan myönsi hymyillen.
"Pitää siis mennä käymään." Kun Bea toipuisi matkalta kotiinsa ja jaksaisi taas.
"Isä on intendenttinä Cardiffin linnassa, jos Sawnie ei ole maininnut", Juniper selvensi keskustelua Beatrixille.
Tämä pudisti kevyesti päätään.
"En usko, että on... Vai oletko?"
Hän katsahti miestä hieman epätietoisena.
Jonathan pudisteli päätään.
"En ole. Enkä sitä että äitini maalaa." Voi Beanie. Miehen sisintä kirpaisi ja se näkyi silmissäkin. Ainakin siskoille.
Beatrixin hartiat rentoutuivat hieman ja hän vei lusikallisen kakkua suuhunsa.
Catriona tutki veljensä kasvoja mietteliäänä, muttei sanonut mitään.
"Innostui uudelleen maalaamisesta sen jälkeen, kun Juni muutti pois kotoa", hän totesi, pörröttäen pikkusiskonsa hiuksia.
Jonathan hipaisi hymyillen naisen olkaa. Hän tiesi mihin oli sitoutumassa. Se vain sattui katsoa.
"Ilmeisesti seitsemän lasta eivät auttaneet luovuutta."
Jonathanillakin oli monta sisarusta.
Ajatus sai Beatrixin katseen lämpenemään ja käden hipaisemaan miehen kättä. Monta lasta.
"Minä olin koko lapsuuteni varsin hurmaava, vian on täytynyt olla teissä muissa", Catriona huomautti hyväntuulisesti.
Jonathan välillä mietti miten he voisivat saada ensimmäistäkään, kun Bea oli sairas. Mutta hän piti naisesta ja ei halunnut luopua tuosta.
"Cat, mam opetti ettei saa valehdella."
Catriona pullisti poskiaan.
"Omasta mielestäni minä olin varsin hurmaava koko lapsuuteni ajan", hän korjasi. Hurmaava sillä tavalla, kuin joku, joka loikkaa ulos koulun ikkunasta, saattoi olla.
"Cat, kaikella rakkaudella, olen melko varma, että sinä olit kammottava lapsi", Juniper huomautti hymähtäen.
Jonathan nojautui lähemmäs Juniperia, virnistäen.
"Et voisi olla enempää oikeassa."
Catriona yritti potkaista veljeään pöydän alla.
"Juni, sinä olit silloin niin pieni, ettet voi edes muistaa mitään", hän vetosi.
Juniper kohotti hartioitaan silmät hymystä siristyen.
"Minun ei tarvitse muistaa, minulla on mielikuvitusta."
Beatrix kuunteli sisarusten sananvaihtoa melkein haikeana. Oli kulunut ihan liian pitkään siitä, kun hänen sisaruksensa olivat ehtineet kokoontua saman katon alle.
"Minä muistan, Cat." Jonathan huomautti ja kietoi käden Bean niskan taakse.
"Miten jaksat?" Se oli vain pehmeä kuiskaus naisen korvaan, niin etteivät siskot kuulisi.
"Vähän väsyttää, mutta pärjään kyllä", Beatrix vastasi hiljaa, kääntäen kasvojaan hieman Jonathania kohti.
Hän voi päivä päivältä paremmin, sai voimiaan takaisin. Eikä sairaus toivottavasti hyökkäisi pitkään aikaan kimppuun yhtä pahana.
"Muistotkin voivat vääristyä, kai tiedät sen?" Catriona muistutti.
Jonathan hymyili pehmeästi ja veti syvään henkeä.
"Eivät niin paljon, Cat."
Catriona puhahti ja käänsi katseensa vetoavasti Beatrixiin.
"Älä anna heidän hämätä, minä tosiaan olen ollut ihastuttava lapsi", hän vakuutti.
Nykyisyydestä valehtelemiseen edes hänen pokkansa ei riittänyt.
Beatrix söi kakunpalansa loppuun ja joi kulauksen teetään, nojautuen kevyesti Jonathanin kylkeen.
"Luulen, että voisin mennä vielä hetkeksi lepäämään."
Jonathan halasi Beaa kylkeään vasten.
"Kannanko?" Ainakin tuo oli syönyt vähän ja juonutkin.
"Pärjään kyllä", Beatrix vakuutti ja painoi suukon Jonathanin poskelle ennen kuin nousi varovasti seisomaan.
"Oli oikein mukava tavata teidät", hän totesi Jonathanin siskoille.
"Olen pahoillani, että poistun, mutta toivon, että näemme pian uudelleen."
Juniper laski Pomonan sylistään, ja nakukoira tassutti Beatrixin jalkoihin.
"Tuletko äidin kanssa vielä nukkumaan?" tämä kysyi, suunnaten kohti yläkertaa hitain mutta päättäväisin askelin.
Jonathan hymyili pehmeästi, painaen poskeaan suukkoa vasten.
"Mene Pom. Äidin kanssa nukkumaan. Mam ei saa jäädyttää varpaitaan." Ja terrierimummo lähti jo yläkertaan. Ennen kuin Bea oli portaiden puolivälissä, ylhäältä kuului haukahdus. Nostamaan peitonkulmaa, ihminen.
"Pomonalle on muodostunut uusi rutiini", Juniper huomautti hyväntuulisesti.
Ilmeisesti nakumummo otti vakavasti tehtävänsä varpaidenlämmittäjänä.
Koska toista käskevää haukahdusta ei kuulunut, Beatrixin saattoi olettaa päässeen turvallisesti takaisin yläkertaan,
"On." Jonathan vahvisti hymyille.
"... Tuomitkaa minut, olkaa hyvät."
Jopa Catriona oli todella yrittänyt olla kohtelias ja odottaa niin kauan, että kälyehdokas oli varmasti kuuloetäisyyden päässä.
"Hän ei ole kovin hymyileväinen", sisko huomautti.
Juniper pukkasi isosiskoaan kylkeen.
"Mutta hän rakastaa Pomonaa."
Jonathan hymähti pehmeästi.
"Ei. Sidan ei ole muutenkaan kovin ilmerikas, mutta hän välittää sitäkin suuremmalla sydämellä. Niin, hän todella rakastaa Pomonaa. Ja isompian taljoja."
"Se on hyvä. Ja hän pitää myös hevosista, työskentelee niiden kanssa", Juniper myönsi hyväksyvästi päätään nyökäyttäen.
Catrionan kulmat olivat painuneet hieman kurttuun.
"Sawnie, kuule. Tiedät, että rakastan sinua valtavasti, joten kysyn suoraan. Kuinka sairas hän on?" hän kysyi.
Kymrinkielisestä keskustelusta ei saisi selvää, vaikka kuuntelisikin.
Jonathan naputti sormillaan pöydän pintaa. Niin. Kun kukaan ei oikein tiennyt miten sairas Bea milloinkin olisi.
"Hänellä on MS-tauti. Aaltoileva, jos ymmärsin oikein. Se... Pahenee jaksoittain ja voi olla jopa oireettomia vuosia."
Catrionan silmät siristyivät hieman.
Hän oli nähnyt jotakin veljensä katseessa, kun tämä oli katsellut Beatrixia.
"Sehän ei parane, eihän?" hän kysyi, saaden Juniperin vilkaisemaan itseään.
Hän ei tehnyt tätä ilkeyttään, vaan koska välitti veljestään aivan valtavasti. Jonathan oli ollut hänen tukensa silloin, kun hän oli vajonnut syvään kuiluun.
Jonathania kurtisti, kyllä. Mutta se johtui lääkkeistä. Bean muisti toimi hyvänä kautena aivan moitteetta. Hieman liiankin moitteetta.
"Ei."
Catriona tutki veljensä kasvoja vakavana.
"Ja sinä... olet valmis elämään sen kanssa?" hän varmisti ja tarttui Juniperin käteen, kun sisko yritti tökätä hänen käsivarttaan. Ei ilkeyttä, Junebug-rakas. Huolta.
"Olet valmis menemään naimisiin siitä huolimatta?"
Jonathan puraisi huultaan. Teki mieli itkeä vähän ja miehen silmissä kiilsikin jo lupaavasti.
"Olen." Mies vastasi ääni kurkkuun takertuen.
"Catriona, en ole koskaan tuntenut oloani niin kotoisaksi ja vaivattomaksi kuin hänen kanssaan. En ikinä."
Juniperin kulmat painuivat alemmas, mutta Catriona ehti ensin.
Hän nousi seisomaan ja kiersi pöydän. Seisahdettuaan veljensä taakse hän kietoi käsivartensa tämän ympärille tiukkaan halaukseen.
Ilmeetön nainen ja hänen hölmö, rakas veljensä, joka osasi itkeä ja nauraa samaan aikaan.
Hän painoi leukansa vasten Jonathanin hartiaa.
"Siinä tapauksessa äänestän hänet jatkoon. Juni?"
Juniper nyökäytti päätään.
"Jatkoon."
Jonathan taputti siskon käsivartta ja hymyili kyyneleet silmissään. Olihan se raskasta, mielettömän raskasta, mutta Bea oli muutakin. Vahva, upea nainen, joka oli ensimmäisten vai toisten treffien jälkeen mutkitta tullut kainaloon ja katsellut hänen lukemistaan. Jättänyt omat lukulasinsa ja harlekiininsa mutkitta, kyselemättä. Jättänyt jälkensä asuntoon ja elämään.
"Kiitos. En olisi kuunnellut jos sanoisitte muuta."
"Minä tiedän sen", Catriona vakuutti ja painoi suukon veljensä poskelle.
"Kutittaa..." hän marisi hiljaa.
Juniper kurotti koskettamaan isoveljensä kättä pöydän yli.
"Sawnie, tiedäthän, että me olemme täällä, jos joskus tarvitsette apua? Ihan mitä tahansa."
"Muista se marsu jonka lähetit. Tiedät että näytän siltä ilman, jote se saa nyt kutittaa. Sidankin luovutti kun näki kuvia minusta ilman partaa." Mies totesi huvittuneena. Mies puristi nuoremman siskon kättä ja hymyili lempeästi.
"Minä tiedän. Kyllä tämä tästä, Beanie alkaa olla jo parempi. Toipuu kunnolla niin haluaa varmasti tavata teidät kunnolla."
Muisto perhechatissa riemastuttaneesta marsusta sai Catrionan hihittämään veljensä hartiaa vasten.
"Löysin niitä kuvia lisääkin. Eikö sidanisikaan pitänyt kutiamisesta..?"
Hän rutisti veljeään hieman tiukemmin. Toivottavasti tämä oli tosiaan löytänyt vihdoin onnensa.
"Aiotko esitellä hänet pian myös tadilla ja mamille?" Juniper tiedusteli.
"Ei. Minä olin herrasmies ja annoin kaksi vaihtoehtoa. Mutta ei niistä enempää pikkusiskoille." Mies naurahti pehmeästi.
"Kum hän jaksaa Den Houtin jälkeen matkustaa."
Catriona kohotti toista kulmaansa.
"Annan kun arvaan, toinen niistä liittyy jalkoihin?" hän ehdotti kuiskaten, vilkaisten Juniperia, joka tulisi aina olemaan lapsi hänen silmissään.
Pikkusisko pyöräytti silmiään.
"Vanhemmat tulevat sekoamaan onnesta", hän huomautti, nojautuen takaisin omalle puolelleen pöytää.
"Etkö aio varoittaa heitä etukäteen?"
Sawnie hyrähti vastaukseksi kuin tyytyväinen kettu. Kyllä, liittyi. Vahvasti.
"Mmm. Aion kyllä kertoa että tulen seuralaisen kanssa."
"Sawnie!" Catriona torui ja pukkasi veljensä kylkeä ennen kuin suoristautui.
"Ei sillä tavalla sovi sanoa naiselle. Vaikka sinä näytätkin ilman partaa ihan karvattomalta marsulta..."
Hän sanoi sen kaikella rakkaudella, vilpittömästi.
"Se tulee varmasti silti olemaan melkoista hössötystä", Juniper huomautti sisaruksiaan epäluuloisesti katsellen.
"Ja olen jo iso tyttö, luulen tietäväni, mistä tässä puhutaan."
Jonathan nauroi poikamainen pilke silmissään.
"Oi! Se on mielestäni hyvä vaihtoehto!" Ja hän näytti omastakin mielestään karvattomalta marsulta ilman partaa.
"Niin. Ja haluan yllättää heidät, joten ei sanaakaan. Bugsie, meille olet pikkutyttö."
Catriona tukisti varmuuden vuoksi veljensä hiuksia.
"Ei silti voi käskeä levittelemään..."
Hän katsahti Juniperia ja sulki suunsa.
"Pikkutyttö ikuisesti", hän vahvisti Jonathanin sanat.
"Minä olen jo seurustellutkin..." pikkusisko vetosi silmiään pyöräyttäen.
"En minä käskenyt." Jonathan täsmensi hymyillen vinosti.
"Se oli vain vaihtoehto, jota tarjosin." Jonathan hymähti ja vilkaisi Juniperia.
"Ja minä en todell halua tietää lisää."
"No sehän muuttaa kaiken ja tekee sinusta todellisen herrasmiehen", Catriona puuskahti ja tukisi veljensä hiuksia uudelleen ennen kuin kiersi pöydän ympäri halaamaan myös pikkusiskoaan.
"Sitä varten Bugsiella on isosiskot, jotta voi kysyä mieltä hämmentävistä asioista."
Juniper loi kärsivän katseen Jonathaniin.
Sawnie nosti teekupin huulillee ja pudisteli päätään.
"Ei, Bugsie, olet omillasi tässä."
"Sawnie..." Juniper vetosi, kun Catriona rutisti sisartaan tiukemmin ja julisti:
"Minun tehtäväni isosiskona on kertoa hänelle elämästä, ja johdattaa hänet esimerkiksi s-"
Hän ei päässyt julistuksessaan pidemmälle, kun pikkusiskon käsi painui hänen suulleen.
Jonathn kohotti kulmansa.
"Katherine." Mies huomautti painavasti.
"Hiljaa. Meidä Bugsie on pieni viaton tyttö. Piste."
"Jonathan", Catriona vastasi ja näytti veljelleen kypsästi kieltä.
"Bugsie on ikuisesti viaton", hän kuitenkin myönsi.
Juniper huokaisi ja pudisti päätään.
"Tämän viattoman tytön täytyy alkaa pian lähteä takaisin töihin, hevoset kaipaavat liikuttajaa."
Jonathan nousi seisomaan ja nauroi, halaten siskoa tiukasti.
"Oli ihana nähdä. Tulethan joskus vaikka syömään? Voin milloin tahansa kattaa kolmannen paikan pöytään."
"Mmm, minä tulen. Olen lähdössä ensi viikolla Mexico Cityyn, mutta katson sitten sen jälkeen", Juniper lupasi ja vastasi halaukseen, painaen suukon veljensä poskelle ennen kuin kääntyi suunnatakseen eteiseen isojen taljojen saattamana.
Kolmannen. Söpöä.
Catriona oli seisahtunut pöydän ääreen, kulmat kevyesti kurtussa.
"Minunkin pitäisi varmaan lähteä. Pääsette olemaan rauhassa."
"Katsotaan sen jälkeen." Mies lupasi hymyillen. Hän vilkaisi toista siskoa ja nappasi tuon halaukseen.
"Tule sinäkin joskus syömään. Vaikka Joaquiminkin kanssa. Pöljä."
Kerrankin Catriona ei valittanut, vaan painautui tiukemmin halaukseen, kietoen käsivartensa veljensä ympärille.
"Quimilla on ollut taas paljon töitä" hän totesi. Niin paljon, että hän oli joutunut olemaan usein inhottavan tyhjässä kodissa, jonka tyhjyyttä edes kissat eivät täysin karkottaneet.
"Sitten kun on vähemmän ja jaksatte tulla. Ei ole kiire. En tiedä milloin sidankaan jaksaa. Paljon matkustelua tiedossa." Mies totesi pehmeästi ja taputti lyhye siskon selkää, päästäen tuonkin sitten pukeutumaan. Hän siivoaisi keittiön, käyttäisi koirat ulkona ja menisi Bean viereen.
Tulisikohan sellaista päivää?
Varmasti tulisi. Hän oli juuri nyt vain oudolla tuulella, ja siksi miehen matkustelu tuntui niin ikävältä.
"Me tulemme. Ja kerrot sitten heti, mitä sait vastaukseksi, okei?"
Catriona väläytti veljelleen hymyn ennen kuin suuntasi eteiseen pukeutumaan, tökkien taljojen innokkaita kuonoja kauemmas.
"Minä kerron heti kun tiedän itsekin." Mies lupasi hymyillen hellästi. Ei tässä mitään. Hän jäi siivoamaan keittiötä kun oli saatellut siskot ovesta.
Hetken kuluttua kynnet rapisivat lattiaa vasten ja Pomona tassutti keittiöön, Beatrix hetken kuluttua perässään.
Jäänsinisissä silmissä viipyi vielä uni, ja vaatteet olivat vaihtuneet takaisin pyjamaan ja lämpimään aamutakkiin.
"Sisaresi lähtivät jo."
Jonathan hymyili naiselle pehmeästi.
"Hei sidan. Junin piti palata töihin ja Cat... Noh, hänellä on aina meno johonkin."
"Sepä sääli."
Beatrix vaelsi lattian poikki hieman jäykästi ja pysähtyi painamaan Jonathanin poskelle suukon ennen kuin jatkoi matkaa jääkaapille.
"Mikä oli tuomioni?"
Mies painoi poskeaan suukkoa vasten, hymyillen.
"Tuomio? Onpas ruma sana." Mies huomautti huvittuneena ja painoi ohimennessään suukon Bean hiuksiin.
"Pääsit jatkoon."
"Minä olen itsekin sisko. Me olemme armottomia veljiemme kumppaneita kohtaan."
Beatrix valikoi itselleen valmiin smoothien ja sulki jääkaapin oven.
"Se on hyvä."
Sitten hän purskahti hiljaiseen itkuun.
Jonathan hämmentyi täysin Bean itkusta. Mies kietoi kädet naisen ympärille hellästi.
"Sidan." Ääni oli hyvin pehmeä ja lämmin.
"Mitä itket?"
Beatrix nyyhkytti ja nojautui Jonathania vasten.
"En edes jaksanut seurustella heidän kanssaan pitkään. Enkä vieläkään kävele kunnolla..."
Jonathan silitti naisen selkää ja hengitti shampoon tuoksua.
"He ymmärsivät kyllä. Ja sinä voit paremmin joka päivä, sidan, älä ole niin ankara itsellesi."
Beatrix ei pitänyt itkemisestä, se sai kasvot turpoamaan ja nenän vuotamaan, ja oli kaikin mahdollisin tavoin epämiellyttävää.
"Olen ollut niin hyvässä kunnossa pitkään", hän itki.
"Ja nyt kun sillä olisi oikeasti merkitystä, olen... tällainen..."
Jonathan veti naista vain lähemmäs itseään. Miten hän ikinä voisi vakuuttaa Beatrixin siitä että tuon sairaudella ei ollut väliä?
"Sshh. En valehtele, myönnän että siskoni olivat minusta huolissaan. Siitä huolimatta he totesivat päästävänsä sinut jatkoon. Minä rakastan sinua, perheesi rakastaa sinua. Kaikki on pian taas hyvin. Ei ole hätää."
Ei ehkä ollut mikään ihme, että sairaus oli päättänyt iskeä takaisin juuri nyt. Ero miehestä, muutto uuteen maahan, huoli Julianista ja Deirdrestä... Siinä oli paljon sellaista, mistä kerätä stressiä.
Ehkä hän olisi kunnossa siihen mennessä kun kolmoset syntyisivät.
Beatrix niiskaisi hyvin epäelegantisti ja pyyhkäisi silmiään.
"Tuletko yläkertaan?"
Jonathan suukotti naisen päätä hellästi.
"Tulen. Siivoan keittiön loppuun, päästän ja ajattelin tulla viereen."
Beatrix nyökäytti päätään ja kurotti suukottamaan miehen poskea.
"Minä menen edeltä", hän totesi, hipaisi vielä suukottamaansa kohtaa ja suuntasi sitten smoothiensa kanssa yläkertaan.
Kun Jonathan oli valmis, hän päästi koirat ulos ja tuli sitten Bean seuraksi ylös.
Beatrix oli pessyt meikin kasvoiltaan ja käpertynyt mukavasti pehmeän torkkupeiton alle - se oli hankittu samalla kertaa kuin uudet valot ja peilitkin.
Hän kohotti katseensa ja laski lukemansa harlekiinin käsistään.
"Tuli valmista?"
Jonathan nyökkäsi, käyden makaamaan omalle puolelle päiväpeiton päälle.
"Tuli vlmista. Voimme vain levätä."
Beatrix kömpi sängyn poikki lähemmäs päästäkseen kainaloon.
"Kuin vanhukset", hän mutisi, silittäen miehen rintakehää paidan läpi.
Mies päästi Bean kainaloonsa ja silitti naisen selkää hellästi, haudaten kasvot tummiin hiuksiin.
"Olen ilolla vanhus kanssasi."
"Mmh."
Se varmasti kuulosti paljon vakavammalta, kuin mitä Jonathan tarkoitti. Mutta Beatrix halusi takertua kauniisiin sanoihin.
"Ethän anna minun nukkua pitkään?" hän pyysi, sulkiessaan silmänsä.
"En anna. Korkeintaan tunnin." Mies lupasi pehmeästi ja suukotti naisen päätä.
"Nuku hyvin."
"Hyvä. En halua menettää yöunia."
Ei sillä, että Beatrix olisi menettänyt niitä, vaikka olisi torkkunut koko päivän, ei viime aikoina. Hän odotti sitä päivää, jolloin jaksaisi valvoa aamusta iltaan ilman päiväunia.
Nytkään ei mennyt pitkään, että hän vaipui uneen.