Jatkoa tälle pelille.Emily pudisteli päätään.
"Kenen sinä nyt luulet joutuva ratsastamaan Duffya, hmm? Että kiitos vain. Dianan voisinkin ottaa." Nainen tuhahtu nauraen. pudistellen päätään.
"Tietenkin. Olin tulossa tallilta muutenkin kotiin. Saatko lähteä?"
"Duffy on hieno mies", Lawrence vetosi laskiessaan jalat lattialle kokeillakseen, kuinka hyvin ne kantoivat.
Hänen suunnitelmissaan oli livahtaa ulos omin jaloin, ei pyörätuolissa työnnettynä niin kuin täällä taisi olla tapana.
"Saan. Pitää ottaa rauhallisesti kaksi viikkoa, sitten voin taas hypätä satulaan."
"Olkapääsi on samaa mieltä." Emily virnisti hieman ja otti kiinni terveestä käsivarresta.
"Minua varoitettiin että saattaisit olla lääkkeissä." Hän selitti.
"Minä olen", Lawrence myönsi hieman nolona.
"Sain sairaanhoitajan puhelinnumeron. Enkä tajua edes katua vielä puheitani."
Emily asteli miehen kanssa hitaasti kohti ovia.
"... Sairaanhoitajan puhelinnum... ei jumalauta." Nainen nauroi hyvin helisevästi, hyväntuulisena. Kuin Emilyn elämässä ei olisi mikään vialla.
Harmi vain että Lawrence tiesi sen mitä tapahtui kuin esirippu laskeutui.
"Kai on edes nätti hoitaja?"
Lawrence katsahti Emilyä kulmat katuvasti alas painuen.
"Minä olen lääkkeissä, muistatko?"
Sen näki myös hieman huterasta askelluksesta. Kuin hän olisi ollut hieman humalassa.
"Hyvin kaunis."
"Noh, mistä tuo ilme?" Emily hymähti pehmeästi.
"Näytät häiritsevän pettyneeltä vaikka sait numeron ja kaikkea." Punapää hymyili leveämmin.
"Minä kuuntelen. Miten kaunis?"
"En minä ole pettynyt", Lawrence puhahti ja katui saman tien, kun nenää vihlaisi.
"Yritän vain näyttää katuvalta niin kuin minun tässä tilanteessa pitäisi."
Ei varmasti ollut sopivaa iskeä sairaanhoitajaa tämän työpaikalla.
"Hänellä on uskomattomat silmät. Ja kaunis hymy."
Emily nauroi pehmeästi. Jaha. Katuvalta.
"Miksi sitä pitäisi katua? Ja hei, minä yritän harhauttaa mieltäsi kivuistasi, joten olisitko kiltti ja auttaisit vähän? Helpompaa kun vaikka kertoisit tästä hyvin kauniista sairaanhoitajasta jotain."
"Olen melko varma, ettei se ole sopivaa", Lawrence lausui epäilyksensä ääneen.
Ei hän oikeasti voinut katua. Mutta ehkä se johtui lääkkeistä.
Toivottavasti ei.
"Minun oli hyvin vaikea keskittyä seuraamaan lamppua."
"Lamp... Ah. Mitäs sinä sitten seurasit, kauniita tähtisilmiä?" Emily avasi Seat Ibizansa ovet ja auttoi kollegansa autoon. Hän istui itse kuskin paikalle.
Lawrence nykäisi etupenkkiä hieman taaksepäin, niin että pitkät jalat mahtuivat kunnolla kyytiin.
Kysymys sai miehen yskähtämään.
"Silmiä..."
Emily vilkaisi Lawrencea sivusilmällä.
"... Vai kolmisenkymmentä senttiä alemmas? Laurie!" Hän ei voinut olla nauramatta.
"En toki voi sanoa tietäväni miltä sellainen huomio tuntuu, minulla ei oikein ole mitään mitä katsoa."
Lawrence puhahti, vaikka korvia kuumottikin.
"Ei, ei tietenkään, vaan..."
Hän hieraisi otsaansa ja huokaisi.
"... nekin olivat hyvin kauniit. Ja kaunis olet sinäkin, Emily."
Emilyä nauratti vain enemmän. Voi luoja tuota miestä.
"Noh. Sait numeron, ehkä hän ei siis pahastunut. Ja murunen, minä tiedän olevani, mutta en ole muodokas."
Lawrence nojautui väsyneesti selkänojaa vasten ja katseli, kuinka tutut kadut kiisivät ohi.
"Hän on. Oikein muodokas."
Jep, lääkkeet vaikuttivat edelleen.
Emily tirskahti ratin takana.
"Olisiko hän samanlainen kaveri kuin se hollantilainen? Liekekö se oli?"
"Lieke."
Lawrence pyyhkäisi leukaansa.
"En... En usko."
"Millainen sitten?" Tietenkin hän oli utelias. Jos Laurie vaikka löytäisi hoitajasta tyttöystävän. Tarina ainakin olisi hilpeä.
Lawrence vilkaisi Emilyä silmäkulmastaan.
"Emme me ole vielä edes käyneet ulkona", hän mutisi vastaukseksi.
"Mutta Miriam vaikutti hyvin miellyttävältä naiselta."
"Ai hän on sellainen tyttö joka viedän ulos." Emily virnisti.
"Olet kyllä yksi. Moni mies saisi turpaansa tuijottelusta. Sinä sait puhelinnumeron."
Lawrence kurtisti hieman kulmiaan.
"Jokainen nainen on sellainen, joka on ulosviemisen arvoinen", hän huomautti.
"Ja minä olin lääkkeissä, en tuijotellut tahallani."
"Laurie, rauha. Kunhan kiusaan sinua. Ja silti! En käsitä. Saisit opettaa minuakin." Kihloissa olevaa naista.
Lawrence juoksutti sormet läpi hiuksistaan.
"Kannattaa aloittaa sillä, että lentää naamalleen hevosen selästä ja rusauttaa olkapäänsä sijoiltaan", hän totesi kuivasti.
"Saa hyvät lääkkeet."
Emily pärskähti ja pysähtyi liikennevaloihin.
"Niin." Se lääkitys voisi auttaa. Monessa asiassa.
Lawrencen kulmat painuivat kevyesti alemmas.
"Kuinka sinä itse olet voinut?"
Emily vilkaisi miestä ja hymyili hermostuneemmin.
"Ihan hyvin. Tallilla on kiire."
Lawrence kohotti toista kulmaansa.
"Ja se taitaa olla hyvä asia?"
Emily-parka.
"Mm, on."silloin ei ollut aikaa olla kotona. Loistava asia.
Lawrence oli edelleen sitä mieltä, että Emilyn pitäisi puhua asioistaan kihlatulleen.
Mutta niinhän sitä sanottiin, että hevosen saattoi viedä veden äärelle, mutta sitä ei voinut pakottaa juomaan.
"Pari viikkoa taitaa olla vielä kiireisempää, kiitos upean ilmalentoni."
"Minä kestän kyllä." Emily nauttisi, oikeammin sanottuna. Ei tarvitsisi ahdistua kotona.
"Laurie..." Hän yskäisi hiljaa.
"Lähtisitkö jossakin vaiheessa makutuomarikseni?"
"Saat valittaa niin paljon kuin tahdot", Lawrence lupasi ritarillisesti.
Hän käänsi katseensa kysyvänä Emilyyn.
"Makutuomariksi?"
Nainen puraisi pehmeästi huultaan kun pysäköi Lawrencen talon vieraspaikalle.
"Morsiuspuku."
Lawrence kurtisti kulmiaan.
"Tiedät, mitä mieltä olen häistäsi", hän muistutti, mutta huokaisi sitten.
"Mutta aiot ilmeisesti pysyä suunnitelmassasi?"
Nainen veti syvään henkeä. Adoptiovanhemmatkin olivat olleet innoissaan.
"Pysyn."
"Eikä ole olemassa mitään, millä voisin muuttaa mielesi?"
Lawrence oli jo laskenut kätensä kahvalle avatakseen oven, mutta piti tummien silmiensä katseen Emilyssä.
Emily nousi vikkelästi autosta. Pitäisi auttaa Laurie sisälle asti ja pitää vaikka hetki seuraa.
"Ei ole."
"Vai niin."
Lawrence kömpi pystyyn hieman huterasti. Miriam oli tehnyt fiksusti kieltäessään lääkäriä määräämästä enempää sitä... mitä hän nyt ikinä olikaan saanut.
"Siinä tapauksessa voin tulla. Makutuomariksi."
Emily hymyili vaisusti.
"Kiitos."
"En voi kyllä sanoa ymmärtäväni hääpuvuista mitään", Lawrence varoitti, samalla kun etsi avaimia takkinsa taskusta suunnatessaan ovelle.
"Mutta ymmärrät mikä on kaunista." Emily huomautti pehmeästi, kannatellen samalla kollegaansa.
"En halua mennä anoppini tai äitini kanssa."
Lawrence selvisi kunnialla hissiin ja asuntonsa ovelle, onnistui jopa sovittamaan avaimen lukkoon.
Olo tuntui silti siltä, että sammahtaminen ei ollut kaukana.
"Ymmärrettävää."
Olisi varmasti tuskallista joutua kuulemaan ihastuneita huokailuja siitä, kuinka kauniilta hääpuku näytti, ja kuinka onnellinen aviopari tulisi olemaan.
Se oli yksi syy. Toinen oli se, että Emily ei halunnut kuulla sanaakaan hääyöstä, kun yritti keksiä miten selvitä siitä järjissään. Se tuntui ajatuksena raskaammalta kuin parisuhdehetki normaalin arjen keskellä. Joka sekin sai Emilyn kyyneliin ja hinkkaamaan suihkussa Eugenen kosketusta pois iholtaan.
"Tarvitsetko jotain?"
"Pärjään kyllä", Lawrence vakuutti.
"Puhelin vain jäi tallille, samoin kuin Mustang..."
Nainen hymyili hellästi.
"Voin hakea ne kun Eugene pääsee töistä ja tuoda sinulle."
"Tahdotko ajaa Mustangin tänne?" Lawrence ehdotti, hetken harkittuaan.
Ajatus siitä, että hänen rakas autonsa seisoisi yön yli tallin pihalla, tuntui tuskalliselta. Kuin olisi hylännyt oman lapsena.
"Voit aina jäädä yöksi, jos haluat. Tiedäthän, vahtia, etten mene tajuttomaksi. Saat sängyn, minä otan sohvan."
Yksi yö, jolloin Emilyn ei tarvitsisi stressata kotona.
"Minä voin. Ja jäisin mielelläni, minusta tuntuu ettet saisi nyt olla yksin." Nainen myönsi pehmeästi. Hän mietti hetken.
"... Ehkä me voimme nukkua molemmat sängyssä." Lawrence ei tekisi mitään pahaa ja, noh, Emily ei ollut kiinnostunut miehestä.
"Aivotärähdyksen jälkeen se ei ole hyväksi", Lawrence myönsi, potki kengät jalastaan ja ripusti takin kaappiin.
"Voimme hyvin nukkua molemmat sängyssä, jos et koe sitä ahdistavaksi. Se on leveä sänky, tilaa riittää kyllä."
Ja hän pitäisi kyllä kädet kiltisti omalla puolellaan.
"Niin minä muistan." Emily vastasi hymyillen. Oli hänkin saanut aivotärähdyksen kerran tai kaksi.
"Tiedän että sinä pidät sormesi itselläsi."
"Minä olen herrasmies", Lawrence myönsi ja tassutteli lattian poikki olohuoneeseen. Hän sysäsi turkoosin sohvatyynyn syrjään ja istahti alas.
"Olen kiitollinen, että huolehdit tästä säälittävästä raukasta."
"Sinä olet. Etkö säälittävä tai raukka, mielelläni minä huolehdin." Nainen lupasi naurahtaen pehmeästi.
"Lähden kohta hakemaan autoasi."
"Autonavain on takin taskussa", Lawrence totesi, käydessään pitkäkseen tummanharmaan sohvan divaaniosalle.
"Ajathan varovasti?"
"Mm, tietty ajan. En haluaisi kolaroida Mustangiasi." Emily lupasi. Hän taputti miehen jalkaa topakasti, nousten ylös.
"Käyn samalla kaupassa, mutta tulen mahdollisimman pian." Punapää lähti ovesta, palatakseen takaisin myöhemmin.
"Sinusta minä murehdin", hän huikkasi Emilyn perään.
Ehkä vöhän autostaki. Se oli upea Mustang.
Sohvalle oli hyvä torkahtaa, nukkua ensimmäistä kertaa kunnolla Emmien hypyn jälkeen.
Emily palasi hiljaa, sillä hänellä oli aavistus siitä että mies oli nukahtanut. Hän peitteli varovasti Lawrencen viltillä, keitti itselleen teetä ja istahti nojatuoliin kaikessa rauhassa.
Lawrence ei havahtunut heti, ei edes silloin, kun tuli peitellyksi Murielin lahjoittamalla torkkupeitolla.
Vasta olkapään särky sai hänet hereille.
"Ngh..."
Emily kohotti katseensa tabletin kalpeasta valosta. Hän oli tas pyöritellyt pitkään naisille suunnatun deittisivun liittymislomaketta, mutta sulkenut sen noin minuutti sitten.
"Huomenta."
"Joko on muka aamu?" Lawrence mutisi ja kohottautui istumaan kasvojaan hieraisten.
"Ei ole, kunhan kiusasin. Särkeekö pahasti? Äläkä hiero naamaasi, sattuu." Nainen komensi kuin äiti.
Lawrence puhahti, vaikka hieronta olikin saanut nenän vihlaisemaan.
"Jään henkiin", hän vakuutti.
"Mitä olet puuhannut? Selvisitkö hyvin takaisin?"
"Olen istunut tässä tablettia selaillen. Ja kyllä, selvisin, autosi myös." Emily vastasi hymyillen.
"Ostin kaupasta pakastepizzaa. Ei kerrota kenellekään."
Oli hän ollut hieman huolissaan myös autostaan.
Se oli kuitenkin Mustang. Jollaiseen hänellä ei olisi varaa ihan noin vain.
Hymy kohotti Lawrencen toista suupieltä.
"Minä olen toipilas, pakastepizza on ihan sallittua."
"Niin minäkin ajattelen. Ja emme kerro kenellekään." Emily virnisti kuin paraskin rikostoveri.
Se oli hyvä sopimus.
Lawrence nousi hieman kömpelösti seisomaan ja asteli keittiötasolle, jossa sairaalalta saadut kipulääkkeet odottivat siististi pakkauksessaan.
Pitäisi käydä hakemassa lisää apteekista. Sitten kun jaksaisi.
Hän nielaisi yhden pillerin veden kanssa ja palasi takaisin sohvalle, valuen istumaan.
"Toit puhelimen?"
Emily nyökkäsi, ojentaen puhelimen Laurielle. Lompakko oli sohvapöydällä odottamassa.
"Tietty. Kaikesta huolehdittu. Lepää nyt vain. Voidaan vaikka katsoa jotain?"
Lawrence tunsi voivansa hengittää helpommin, kun puhelimessa ei odottanut viestejä tai vastaamatta jääneitä puheluita.
Ehkä Tempestillä oli kaikki hyvin.
Varmuuden vuoksi hän lähetti kuitenkin viestin Murielille kysyäkseen, mitä pikkusiskolle kuului.
"Se käy. Netflix?"
Kunnon kotiteatterijärjestelmä oli ollut aivan liian harvoin käytössä.
"Netflix." Emily vahvisti ja ojensi kaukosäätimiä lähemmäs. Hän ei koskisi tähän systeemiin.
[15.2.2018 19.54.11] Lilja L: Lawrence naurahti Emilyn epäluuloisuudelle.
"Ei ole vaikea, pari napinpainallusta vain..." hän vakuutti, avaten sekä television että Netflix-sovelluksen.
"Olet vieraana, saat päättää."
"Olet mies. En luota miehiin ja heidän elektroniikkaansa." Emily naurahti ja selasi hetken Netflixiä. Hän päätyi valitsemaan Downeyn elokuvaversion Sherlock Holmesista, sen toisen osan.
"Noh", Lawrence protestoi, käyden takaisin makuulle.
"Eikö tuo ole vähän... olettamista?"
Hän haki mukavamman asennon sohvalla ja keskittyi sitten elokuvaan. Tai keskittyi niin hyvin kun pystyi, kun eräs tietty hoitaja yritti tunkeutua hänen ajatuksiinsa, samalla kun huoli Emmiestä painoi.
"Se on vielä kovin hellämielinen oletus." Emily paikkasi nauraen. Hän katseli elokuvaa siihen asti, kun siristi silmiää kollegalleen.
"... mitäs pohdit?"
"Hm?"
Lawrence hätkähti ajatuksistaan ja käänsi hieman utuisen katseensa Emilyyn.
"... Minä olen lääkkeissä, muistatko? Tuijottava katse."
"Alas nyt selittää." Emily virnisti.
Lawrence hieraisi kasvojaan, muisti sen virheeksi ja antoi kätensä valahtaa takaisin alas.
"Siskoa", hän vastasi totuudenmukaisesti.
"Ja ehkä vähän sitä sairaanhoitajaa."
Emily mutristi huultaan. Nainen siirtyi sohvan eteen lattialle ja silitti miehen tervettä kättä.
"Siskosi tulee kuntoon." Virne viivähti huulilla.
"Oh?"
Lawrence tosiaan toivoi sitä.
Hän oli melko varma, että olisi itkenyt, elleivät lääkkeet olisi tehneet olosta niin oudon turtaa.
Ehkä he olisivat sitten olleet Emilyn kanssa tasoissa.
"Kunhan mietin. Millaisista asioista hän mahtaa pitää."
He olisivat olleet tasoissa ja Emily olisi lohduttanut. Käsi hipaisi tummia hiuksia hellästi. Ei ollut hätää.
"Ehkä sinulle tarjoutuu tilaisuus selvittää."
"Niin."
Lawrence seurasi elokuvaa katseellaan, todella keskittymättä juoneen.
"En tiedä, minne hänet veisin ensimmäisille treffeille. Jos hän ylipäätään suostuu lähtemään ulos."
"Hän antoi numeronsa, miksi ei lähtisi?" Emily hymyili, silittäen kunnolla niitä tummia hiuksia. Hän ei voinut sanoa viehtyvänsä Lauriesta, mutta olihan tuo komea. Objektiivisesti tarkasteltuna.
"Olen kuullut sanottavan, että naiset muuttavat mielellään mieltään."
Ja siihen oli täysi oikeus.
Lawrence kurkotti tarkistamaan puhelimensa, se oli unohtunut äänettömälle tallin jäljiltä. Emmiellä oli toistaiseksi kaikki hyvin.
"En minä antaisi numeroani jos en lähtisi ulos." Niin, Emily levitti jalkansa miehille, vaikka ei pitänyt miehistä. Ei ollut jäävi kommentoimaan.
"Ja ainahan hän voi sanoa, ettei enää kiinnosta."
Lawrence oli herrasmies, ei hän jäisi vainoamaan. Ei oli ei.
Silti hän toivoi, että Miriam vastaisi myöntävästi.
"Ja varmasti sanoisikin. Laurie, ettet nyt vähän yliajattele asiaa?" Voi miestä. Oli sillä lailla iskenyt silmänsä hoitajaan.
Laurie tuhautti nenäänsä ja katui heti.
Nenäparka, onneksi ei ollut mennyt vinoon.
"Minä yliajattelen aina."
"Miksi?" Emily halusi ajatella mieluummin ystävänsä ongelmia kuin omiaan.
"Mitä miksi?" Lawrence kysyi ja vilkaisi Emilyä silmänurkastaan.
"Minä olen puoliksi ranskalainen. Eikö siinä ole syytä tarpeeksi?"
"Ei minusta. Ei ranskalaisuus ole syy." Emily huomautti hymyillen.
"Eikös ranskalaisten miesten pitäisi olla jokaisen naisen unelmien itsevarmoja rakastajia?"
"Tietenkin", Lawrence vakuutti suupielet nykien.
"Jumalten lähettämiä adoniksia... Mutta myös hyvin, hyvin tunteellisia. Ja minä olen ranskalainen vain puoliksi, brittipuoli sotkee."
Emily ei voinut olla nauramatta pehmeästi.
"Voi sinua tunteellista höpsöä. Se sairaanhoitaja varmasti pitää sinusta, kun antoi numeronsa ja varmasti lähtee kanssasi ulos." Ja se varmasti menisi paremmin kuin hänen kanssaan.
"Minä syleilen tunteellisuuttani."
Olkoonkin, että Muriel jaksoi aina pyöritellä sille silmiään. Niin kuin ilmeisesti myös Eleanor.
Mutta minkäs sille mahtoi.
"Pitäisi vain keksiä, minne hänet veisin. En tiedä hänestä paljoakaan."
"Katso jos hän löytyy Facebookista?" Emily ehdotti.
"Ehkä siellä näkyisi jotain mistä hän voisi pitää?"
Lawrence vilkaisi puhelintaan.
"Eikö se olisi... en tiedä, stalkkaamista?"
"Mitä tiedän ystävistäni, he ovat stalkanneet läpi jokaisen miehen jonka kanssa ovat harkinneet menevänsä ulos." Emily pärskähti.
"Oikeasti stalkanneet."
"Se on eri asia naiselle", Lawrence vetosi. Ei sillä, totta kai mieskin saattoi stalkata miestä, josta oli kiinnostunut, mutta se oli silti eri asia.
"Mutta jos mies tekee niin naiselle, eikö se ole karmivaa? Eikä minulla ole kyllä hänen koko nimeäänkään..."
Mutta etunimi ja työpaikka. Ja kai Miriam löytyisi Augustin kavereista?
Hitto.
"Se oli vain ehdotus ja minusta pikainen vilkaisu on ihan sallittu. Etenkin hyvässä tarkoituksessa." Emily lohdutti.
Hyvässä tarkoituksessa.
Lawrence kurkotti puhelimensa pöydältä, tarkistaakseen, oliko Murielilta tullut lisää viestejä, ja avasi samalla selaimen.
Ei kai siitä haittaakaan olisi?
Emily oli myös ehkä vähän utelias. Millainen nainen nappasi miehen huomion kun olkapää oli sijoiltaan ja nenä murtunut?
Lawrence avasi Facebookin ja selasi läpi muutamat tuttaviensa lähettämät koira- ja lapsikuvat, tykkäsi parista päivityksestä ihan noin niin kuin muodon vuoksi, ja avasi sitten Augustin profiilin tarkastaakseen, löytyisikö Miriam helposti tämän kavereiden joukosta.
Miriam löytyi sieltä kovinkin helposti. Profiilikuvana oli kuva laittautuneesta naisesta, hiukset kiharrettuna ja ilmiselvästi klubille sopivan imarteleva mekko päällä. Emily vilkaisi miestä.
"Löytyykö?"
Ainakin nainen näytti viihtyvän klubeilla.
"Mmm, löytyi", Lawrence vastasi, ennen kuin ehti edes harkita, halusiko Emilyn tietävän, että hän oli ryhtynyt toteuttamaan tämän ehdotusta.
Hän kokeili onneaan tietojen ja kuvien kanssa.
Julkisena ei ollut paljon. Muutama profiilikuva, joissakin vilahti jopa Miriamia lyhyempi nuori nainen ja tekstinä oli usein "sisko < 3" tai jotakin vastaavaa. Samoin kissoja kissakahvilasta, julkaisuina lauluvideoita Youtubesta. Pari isompaa kuvaa ystäväporukasta, joihin Augustkin oli merkitty, ne oli otettu jonkun olohuoneessa tai ravintolassa. Ja kuvia hienoista leipomuksista. Ei mitään ihmeellistä.
"Mitään käyttökelpoista?
"Hän tekee videoita laulucovereista", Lawrence totesi.
"Käy klubeilla. Täällä on myös kissoja ja leipomuksia. Ja hänellä näyttää olevan sisko, vaikkei se varsinaisesti vastaakaan kysymykseen..."
Hän tunsi syyllisyyden piston. Emmie oli joutunut kokemaan jotakin hirvittävää, ja hän pohti treffejä. Mutta pikkusisko oli romantikko, ehkä tämä nauttisi tarinasta?
Ehdottomasti nauttisi.
Emily kohotti kulmaansa.
"Millaisia? Osaako oikeasti laulaa?" Ihan kuin Lawrence osaisi vastata kysymykseen.
"Aika heikosti kyllä. Ellet halua viettää treffejäsi klubilla."
"Klubi ei ole kovinkaan hyvä treffipaikka."
Ei, jos halusi todella mahdollisuuden keskustella toisen kanssa. Eikä vain etkopaikkaa ennen jomman kumman kotiin siirtymistä.
Hän pyyhkäisi auki yhden linkitetyn videon ja käänsi puhelintaan niin, että Emilykin näki.
Emily siirtyi vähän ja räpytteli silmiään.
Jessus. Nainen näytti pieneltä, mutta tuolla oli ääni. Hieno ääni. Ja hän ymmärsi miksi Lawrence oli tuijottanut. Hempeän pastellinen 50's-tyylinen kynähame halasi videolla naista hyvin imartelevalla tavalla. Niin, siihen Emilykin kiinnitti huomionsa. Ja hän vielä yritti väittää olevansa onnellinen miehensä kanssa.
"Alan ymmärtää sinua. Minäkin olisin katsonut."
Lawrence unohtui katselemaan videota.
Kauniilla naisella oli hyvin kaunis ääni.
Hän havahtui Emilyn sanoihin ennen kuin ehti painaa seuraavan videon pyörimään, pyyhkäisi selaimen pois ja sammutti näytön.
"Eikö vain? Minä olin vielä lääkkeissä, ei voi syyttää."
"Olisin katsonut ilman lääkkeitäkin." Emily totesi suoraan.
"Onnenpoika."
"Hei, vasta ensimmäiset treffit. Jos hän suostuu."
Lawrence kurkotti laskemaan puhelimensa takaisin pöydälle.
"Voi olla, että hän toteaa minun olevan kammottava mies ja jättää jutun siihen. Mihin hänellä on täysi oikeus. Millainen mies yrittää iskeä sairaanhoitajansa?"
"Suostuu. Ja sinä olet hurmaava mies, horiset. Hölmö. Mistä muuten löysit hänet noin helposti?"
Lawrence tosiaan toivoi niin.
"Siskon ystävän työkaveri", hän vastasi.
"Oli helppo löytää."
"Hän tietää sinusta jo kaiken mitä siskosi ystäväkin." Emily totesi heti.
"Hän on nainen. Väitän, että ystävä on haastateltu sinusta läpikotaisin. Ja ehkä voisit kysyä sitten siltä ystävältä?"
Lawrence irvisti.
"Hitto, olet oikeassa."
Mitähän kaikkea Muriel oli mennyt kertomaan hänestä Augustille? Vuodattiko sisko ystävälleen, kuinka idioottimainen hänen veljensä oli?
"Ja oikeassa olet tuossakin. Ehkä minun pitäisi kysyä häneltä."
"Niin. Katso nyt, asiat järjestyivät." Emily hymyili, näpertäen paitansa hihansuuta.
"... Laurie." Hän aloitti kovin ujosti, ollakseen Emily. Se hymyilevä, valovoimainen ja huumorintajuinen kenttäratsastaja jona hänet tunnettiin. Sitten oli se puoli jota Lawrence repi peittojen alta, kun piti lähteä elokuviin ja nainen olisi halunnut vain nukkua.
"Muistatko sen baristan Loungesta?" Se joka usein möhli kahvitilaukset ja tuntui menettävän puhekykynsä kun punatukkainen englantilaisnainen tilasi kahvinsa.
Niinhän asiat näyttivät järjestyvän.
Olisi parempi olla hyvä tarina kerrottavaksi Emmielle sitten, kun sisko jaksaisi puhua puhelimessa. Tai kun hän kävisi seuraavan kerran katsomassa.
"Hm?"
Lawrence käänsi katseensa Emilyyn.
"Tarkoitatko sitä uutta? Lex...a?"
Emily vilkaisi miestä, hymyn vain pikaisesti nostattaessa suunpieliä.
"Niin." Nainen meni vähän hankalaksi.
"Istuin hänen kanssaan yhtenä päivänä lounaalla. Todella mukava."
Lawrence käänsi katseensa paremmin Emilyä kohti, kohottaen toista kulmaansa.
"Mm-hmm?"
Nainen oli vaikuttanut kovin ujolta ne kerrat, jotka hän oli tähän törmännyt. Ei sillä, että se olisi huono ominaisuus, oli vain kiinnittänyt huomion.
Punapää näpersi hihaa, katsomatta edes kollegaansa ollenkaan.
"Aika mukava."
Aika mukava.
Hymy yritti nykäistä Lawrencen suupieltä ylemmäs, joten hän käänsi katseensa takaisin televisioruutuun.
Aina voisi syyttää kipulääkitystä.
"Tyyppiäsi?"
Emily veti jalat koukkuun itseään vasten. Lopulta hän luovutti ja kiipesi varovasti sohvalle, makaamaan Laurien viereen. Ahdistus alkoi hiipiä mieleen.
"Hän juoksee kymppitonnia." Ihan kuin se vastaisi kysymykseen. Mutta se oli hieno saavutus.
Lawrence katsahti Emilyä ja ojensi sitten terveen käsivartensa vetääkseen naisen kainaloonsa.
Ihan vain ystävänä, joka halusi estää ahdistusta käymästä liian suureksi.
"Tuo ei ollut vastaus. Mutta kiva tietää."
Eivät he olleet muuta kuin ystäviä. Eivätkä olisikaan. Mutta se helpotti ahdistusta.
"... Hän on fiksu. Ja nätti."
"Aha."
Lawrence pukkasi Emilyä kevyesti kylkeen.
"Ettet olisi ihastunut..?"
Emily koetti vetää itseään pienemmäksi siinä kainalossa.
"... Ei auta vaikka olisinkin."
Lawrence tökkäsi Emilyä lempeästi uudelleen.
"En minä sitä kysynyt."
Emily oli tehnyt selväksi, että menisi naimisiin Eugenen kanssa. Koska maailma odotti hänen tekevän niin. Mutta silti.
Hiljaisuus syveni jonkin aikaa, vaikka Robert Downey teki Jude Lawn kanssa sankarillisia tekoja telkkarissa.
"... Ehkä ihan vähän."
Lawrence ei hoputtanut, antoi Emilyn järjestellä ajatuksiaan kaikessa rauhassa.
Hymy nyki taas suupieliä.
"Ihan vähän?"
Nainen siirtyi toiseen hihaan.
"Vähän." Sen verran että jos tilanne olisi toinen, hän voisi pyytää tuota vaikka... kahville.
"Mutta ei sillä ole väliä. Hän tuskin pitäisi naisista ja vaikka pitäisi..." Katse osui kultaiseen sormukseen ja sen pienten, punaisten kivien riviin vasemmassa nimettömässä.
Tuntui että sormus voisi polttaa sormen irti.
"Ei sitä tiedä", Lawrence huomautti.
Eihän hänelläkään ollut ollut aavistustakaan siitä, että Emily piti naisista, ennen kuin tämä oli alkanut itkeä hänen sängyssään.
Avioliitto oli totta kai isompi ongelma.
"Hän on kyllä nätti. Kauniit silmät."
Emilyn tapauksessa Eugene oli iso harhautus. Kun sattui olemaan kihloissa miehen kanssa, harvalle tuli mieleen että voisi pitää sittenkin naisista.
"Mmm. Ja fiksu."
Lawrence joutui puremaan kieltään ettei olisi alkanut inttää Emilyn ratkaisusta.
Joka tekisi lopulta kaikki onnettomiksi, jos häneltä kysyttiin. Mutta ei kysytty.
"Nätti ja fiksu. Haluaisitko tutustua paremmin?"
Se ratkaisu tappaisi vielä naisen itsensä. Jos ei kirjaimellisesti, niin kuvainnollisesti ainakin.
"Ehkä? Jos voisin." Kun ei voinut. Hänestä tulisi syyskuussa rouva Forster ja sitten joskus hetkeksi kotirouva, joka tekisi kaksi lasta. Mies nalkuttaisi ammatista jo enemmän kuin nyt.
Kun olisi turvallisempiakin töitä. Etenkin sitten kun on lapsia.
Kun.
Voithan sinä, Lawrence olisi halunnut sanoa.
Kerrot vain miehellesi, miten asia on. Repäiset laastarin, niin sanotusti, tekee kipeää hetken, mutta siitä kivusta pääsee yli.
Mutta Emily oli tehnyt mielipiteensä selväksi.
Joten sen sijaan hän halasi naisen tiukemmin kylkeään vasten.
Emily piti itkun sisällään.
Lauriella oli rankkaa nyt, ei hän saanut itkeä ja kuormittaa miestä lisää.
"Toivon että kaunisääninen sairaanhoitaja lähtee kanssasi ulos. Piristystä elämääsi."
"Minäkin toivon niin."
Lawrence silitteli lohduttavasti Emilyn kylkeä.
"Kuule, sinä tosiaan teet vain itsesi onnettomaksi sillä, että yrität elää muiden toiveiden mukaisesti."
Emily hymyili vaisusti miehen toiveelle. Hän vilkaisi sivusilmällä ystävän kasvoja. Kuristi.
"Mahdollisuuteni meni jo."
"Millie, me emme elä enää keskiajalla", hän huomautti.
"Mikään ei estä sinua korjaamasta tilannetta nyt."
Emily nielaisi. Millie. Siitä oli vähän aikaa kun kukaan oli käyttänyt sitä, vaikka hän aina sanoi sen kelpaavan.
"En voi olla pettymys kaikille ja vain lähteä. Minun olisi pitänyt tehdä se aiemmin."
"Siitä olen hiton samaa mieltä", Lawrence myönsi.
"Mutta et lähtenyt, joten sitä on turha ajatella. Ja pettymyksistä pääsee yli, tiedät kai sen?"
Emily pudisteli päätään.
"Laurie, en voi. Ei minusta ole siihen." Hän pelkäsi satuttaa ihmistä josta kuitenkin oli ainakin joskus välittänyt syvästi, pettää adoptiovanhempiensa odotukset ja sitten vielä myöntää se ääneen maailmalle.
"Kuule, sinusta on vaikka mihin", Lawrence vakuutti ja tökkäsi Emilyn kylkeä.
"Ratsastat maailman vaarallisimmilla radoilla valtavien hevosten selässä."
"Työni." Emily purskahti itkuun. Työ, josta hän joutuisi luopumaan ainakin muutamaksi vuodeksi. Hän ei halunnut. Hevosen selässä oli koti.
Lawrencen kulmat painuivat alas, ja hän kohottautui pystympään asentoon sohvalla niin, että saattoi vetää Emilyn paremmin halaukseen.
"Helvetinmoinen tilanne. Puhu minulle?"
"Varo kättäsi." Nainen ähkäisi itkunsa seasta muistutuksena.
"J-joudun pitämään tauon ratsastuksestakin j-ja en tiedä voinko palata sen jälkeen kentille..." Jäisikö hän valmentajaksi vai kenties ratsuttamaan nuoria kenttähevosia.
"Minun käteni on ihan kunnossa", Lawrence vakuutti.
Mitä sitten, jos hartia vähän vihloikin? Se oli nyt sivuseikka.
"Ratsastaminenhan on sinun elämäsi."
Niin, satula oli Emilyn toinen koti ja kilpailut henkireikä, joka salli naisen hengittää vapaasti. Adrenaliini piti hänet elossa ja menestys hymyn kasvoilla.
"Ä-äiti ei voi jättää lapsiaan." Ajatuskin sai naisen värähtämään. Ei koska hän inhosi lapsia, mutta hän ei vain halunnut perhettä Eugenen kanssa. Eikä oikeastaan synnyttääkään.
"Voi helvetti sinun kanssasi."
Ei Lawrence ollut vihainen, ainoastaan turhautunut.
"Miten kauan rehellisesti sanottuna kuvittelet kestäväsi sellaista vale-elämää?"
Emily vetäytyi kauemmas. Se kuulosti vihalta. Hän pyyhkiä poskiaan melkein paniikissa. Lawrencella oli muuta ajateltavaa.
"... Loppuikäni."
"Joka tulee olemaan tuota menoa hiton lyhyt."
Lawrencen tummissa silmissä häivähti huoli. Hän yritti vetää Emilyn takaisin halaukseen, anteeksipyytävänä.
Turhautuminen sai hänet puhumaan rumasti.
"Emily, ei tuossa ole mitään järkeä."
Ei, ei ollut Laurien asia lohduttaa häntä. Emily pudisteli päätään, punaiset, villit hiukset heiluen liikkeen mukana.
"Ei, minä... pärjään."
"En halua, että pärjäät", hän huomautti ja koppasi naisen tiukemmin kainaloonsa.
"Haluan, että olet sietämättömän onnellinen. Ja se ei tällä menolla onnistu."
"Minä pärjään." Emily vakuutti enemmän Laurielle kuin itselleen. Ei, hän oli päättänyt myydä oman onnensa miehensä onnesta.
Lawrence nykäisi Emilyä korvasta, niin kuin olisi voinut nykäistä pikkusiskoaan.
"Mitä kohtaa lauseessani et kuullut?" hän tuhahti.
"Sinun pitää olla sietämättömän onnellinen, ei vain pärjätä."
Emily vinkaisi nykäisylle ja nousi seisomaan.
"Se nyt on ainoa vaihtoehto."
Lawrence laski jalkansa lattialle, mutta jäi istumaan sohvan divaaniosan laidalle.
"Kun ei ole. Olet varsinainen muuli, Millie."
"Lawrence!" Emily kivahti tuskastuneena.
"Minä en voi! Minä en pysty siihen! Olen liian kiltti satuttaakseni ihmistä kolmentoista vuoden jälkeen!"
"Kiltti muuli sitten", Lawrence vastasi kulmiaan kurtistaen.
"Haluan määritellä itseni ystäväksesi, ja ystävänäsi sanon, että olet tekemässä virheen."
"Ei voi mitään!" Emily hieraisi kasvojaan epätoivoisena.
"Minä en voi tehdä sitä, en voi!"
Lawrence nousi seisomaan ja otti askeleen lähemmäs.
Huimasi hieman, kai se aivotärähdys.
"Tiedän, ettet halua satuttaa ketään. Mutta minun sisarellani on tapana sanoa, että tie helvettiin on päällystetty hyvillä aikeilla, ja tässä se toteutuu varsin kirjaimellisesti..."
"Istu alas, et saisi rasittaa itseäsi." Emily puuskahti.
"Sitten minä menen helvettiin! Ei voi mitään!"
"Minä olen elämäni kunnossa!" Lawrence puhahti, mutta valahti istumaan takaisin divaaniosan reunalle.
Hän tuijotti Emilyä tummat kulmat kurtussa.
"Sitten minä hankin pitkän kepin ja tulen tökkimään sinua sinne!"
"Sen kun. Mitä sinä luulet sen auttavan? Se on vapautus helvetissäe ttä se olet sinä joka tökkii ja että se on keppi!" Emily parahti.
"Elättelen toivoa, että tulet jossain kohtaa järkiisi!"
Lawrence juoksutti sormet läpi tummista hiuksistaan ja huokaisi, ojentaen kätensä Emilyä kohti.
"Tule nyt tänne että voi halata sinua ilman, että rasitan itseäni."
Emily pudisteli päätään. Sitten hän kuitenkin luovutti ja putosi istumaan Laurien viereen.
"S-silloin kun olin kanssasi, m-minä ajattelin... Naista."
Lawrence kietoi toisen käsivartensa Emilyn harteiden ympärille.
Eikä se naisen ajatteleminen ollut edes auttanut, vaan Emily oli purskahtanut lohduttomaan itkuun.
"Aion olla ystäväsi, olit miten muuli tahansa. Ja yrittää sinut saamaan muuttamaan mieleesi, viimeiseen saakka."
Emily niiskaisi lohduttomasti. Eihän se naisen ajatteleminen oikein auttanut kun sisällä oli mies.
"E-en pysty siihen..."
Lawrence kurtisti kevyesti kulmiaan ja silitti Emilyn käsivartta.
"Muuttamaan mieltäsi?"
"Niin." Se tuntui kamalalta mutta vielä kamalammalta tuntui se että olisi pitänyt kohdata kaikki.
"P-pelkään mitä kaikki sanoisivat."
Lawrence painoi kevyen suukon Emilyn punaisiksi värjättyjen hiusten joukkoon.
"Hei, tässä on ainakin yksi, joka pitäisi puoliasi. Ja ehkä se kahvilan baristakin..?"
"Laurie!" Emily ulahti.
"Ei. Ja... Mitä Ladykin sanoisi? V-voisin kuvitella ettei hänellä välttämättä riitä avarakatseisuutta..."
"No, yksi varma tapaus, joka ei muuttaisi mielipidettään sinusta", Lawrence totesi.
"Ja Lady on hieno nainen, ei hän varmastikaan puutu kenenkään yksityiselämään."
Niin kauan, kun kyse ei ollut mistään, mikä pilaisi ammattimaisen kuvan.
"T-tai Charles..." Emily kun ei oikein tuntenut Ladyn poikaa.
"T-tai vanhempani."
Lawrence tuhautti nenäänsä.
"Charlesia ei kiinnosta kenenkään rakkauselämä, niin kauan, kuin nämä hoitavat työnsä. Usko pois, olen tuntenut hänet aika pitkään. Vanhemmistasi sinä varmasti tiedät parhaiten."
"H-he haluavat lapsenlapsia ja vävyn ja... olen ainoa mahdollisuus antaa heille se kaikki."
"Minä väitän, että he haluavat sinun olevan onnellinen", Lawrence huomautti.
Ja valitettavasti Emilyn onni ei ollut mies, kaksi lasta, kultainen noutaja ja oma tupa.
"Tuhoat itsesi tuolla."
Emily pudisteli päätään.
"He ralastavat Eugenea. Hän on hyvä, kunnollinen mies."
"Hän on hyvä, kunnollinen mies jollekulle muulle", Lawrence totesi kurtistaen kulmiaan.
Millainen mies ei huomannut vuosien kuluessa, että oma rakas oli onneton?
Sellainen, jolle annettiin päivittäin Oscarin arvoinen suoritus.
"... Minulle."
"Vaan kun et halua miestä."
Se oli tullut kipeä selväksi. Hitto, vieläkin kylmäsi, kun ajatteli hetkeä, jona Emily oli purskahtanut itkuun.
"Tulen tökkimään sillä kepillä."
Emily vilkaisi miestä.
"Vain kepillä. Ja se olet sinä." Ei mitään muuta. Mitään mitä hän ei halunnut lähelleen.
"Siinä toivossa, että muuttaisit vielä mielesi."
Päänsärky vaani jossakin ohimoiden tienoilla.
"Pitäisikö meidän alkaa käydä nukkumaan?"
Emily nyökkäsi.
"Herättelen sinua sitten välillä." Hän totesi tyynesti.
Lawrence tutki Emilyä katseellaan.
Oli uskomattoman turhauttavaa, ettei hän tuntunut voivan tehdä mitään.
Ei hän oikein voinut heittää naista olallekaan ja ryöstää tämän omista häistä. Tai rynnätä dramaattisesti kirkkoon kohdassa, jossa käskettiin puhumaan, jos jollakulla oli jotakin liittoa vastaan.
Kuuluiko se edes nykyään vihkijän puheeseen?
"Kylpyhuone on ensin sinun."
Heidän häissään olisi pitänyt kuulua.
"Mmm. Kiitos." Emily kävi pesemässä hampaat ja saapui sitten takaisin.
"Et sitten kaadu." Hän huomautti, lähtien ylös.
Lawrence sammutti television ja jäi ajatuksissaan katselemaan pimeää ruutua.
Emily oli tosiaan ajautunut helvetinmoiseen tilanteeseen.
Hän havahtui naisen ääneen ja käänsi katseensa tähän, kurtistaen kulmiaan.
"Huudan ainakin ensin", hän lupasi, ennen kuin suuntasi vuorostaan pesemään hampaansa.
Emily oli riisunut housut jalastaan, nukkuen topissa ja bokserimallisissa alushousuissa. Hän istui sängylle ja alkoi letittää punaisia hiuksiaan, että ne saisi aamulla vielä selväksi.
Lawrence kipusi pian yläkertaan, tummanruskeita hiuksiaan sukien.
Pää oli alkanut taas särkeä, mutta hän pysyisi erossa särkylääkkeestä, jos suinkin pystyisi.
Hän teki selvästikin hölmöjä asioita lääkkeiden vaikutuksen alaisena. Ehkä hyviä, mutta hölmöjä silti.
Kantositeen riisunut mies alkoi etsiä kaapista puhdasta t-paitaa yöksi.
"Oletko okei?"
Emily vilkaisi miestä olkansa yli.
"Olen minä. Ei huolta."
Lawrence ei ollut siitä aivan yhtä varma.
Hän nykäisi päälleen pehmeäksi kuluneen, harmaan paidan, jonka kaula-aukko oli venynyt liian muodottomaksi, että sitä olisi enää viitsinyt käyttää muualla kuin kotona, ja ontui omalle puolelleen sänkyä.
Putoaminen alkoi tuntua lihaksissa.
"Varma?"
Emily kurtisti kulmiaan miehen ontumiselle. Eikai tuota datunut pahasti?
"Olen varma."
Lawrence tunsi itsensä harmillisen vanhaksi siirtäessään tummansiniseen pussilakanaan verhoillun peitteen syrjään kömpiäkseen sen alle.
"Uskon sen, toistaiseksi, mutta pidätän oikeuden varmistella asiaa."
Emily käpertyi hiukset letitettyään peiton alle pieneksi mytyksi.
"Senkus." Emily totesi, näyttäen kovin pieneltä peiton alla.
"Hyvä."
Lawrence haki mahdollisimman mukavan asennon peitteen alla - mikä ei ollut helppoa, kun olkapää vihloi - ja katseli hetken kattoa.
Sääli, että olisi ollut varmasti väärin tarjoutua ottamaan Emily kainaloon. Nainen vain näytti niin onnettomalta kerälle käpertyneenä.
Emily pohti samaa itse. Hereillä hän ei kömpinyt kainaloon, mutta unissaan kyllä. Ja lähelle.
Itki unissaan.
Lawrence havahtui hereille, toinen käsivarsi kevyesti Emilyn ympärille kiedottuna.
Hän kurtisti kulmiaan, ennen kuin hipaisi naisen olkapäätä.
"Emily, hei..."
Emily raotti silmiään, hieroen silmiään.
"Mmmh?"
Lawrence tutki naisen kasvoja.
"Anteeksi. Luulen, että näit pahaa unta."
Emily hymähti pehmeästi ja nousi istumaan.
"Käyn pesemässä kasvot." Hän nousi ja palasi pian takaisin. Kasvoja turvotti hieman vähemmän.
Lawrence oli noussut istumaan, ettei menisi nukahtamaan uudelleen.
Päätä särki edelleen, samoin hartiaa.
Hän käänsi katseensa Emilyyn kun nainen palasi takaisin.
"Tahdotko puhua siitä?"
Emily nieleskeli hetken. Hän ei tullut takaisin sänkyyn vaan jäi seisomaan, heijaten itseään kantapäiltä päkiöille ja takaisin.
"Minä en kestä tätä."
Lawrence kurtisti kulmiaan ja sysäsi peiton syrjään noustakseen seisomaan.
"Mitä sinä et kestä?"
Emily vilkaisi Lawrencea siniset silmät suurina. ja ne olivat muutenkin suuret.
"Elämää."
"Hei..."
Lawrence kiersi sängyn ympäri ja seisahtui Emilyn vierelle. Hän kietoi käsivartensa varovasti naisen ympärille vetääkseen tämän halaukseen.
"Olen pahoillani."
Emily niiskaisi.
"Välillä toivon pudotessani etten herää." Harva kenttäratsastaja sitä toivoi.
Niin Emily oli sanonut.
Silti sanat kylmäsivät yhtä paljon kuin ensimmäisellä kerralla.
"Voisit olla onnellinen."
Emily kohautti olkiaan.
"Olen liian pelkuri. Olen itsevarma satulassa, mutta en osaa seistä omilla jaloillani. Laurie, minä olen loppu." Ehkä hänen tehtävänsä oli ollut tässä. Ehkä häntä ei tarvittaisi enää.
Laurien vatsaa kouraisi, ja pienen hetken hän oli melko varma, että oksentaisi.
Emmie oli varmasti tuntenut täysin samoin.
Ennen kuin...
Hän nielaisi vaikeasti, silitti kädellään Emilyn selkää.
"... Meidän pitäisi hankkia sinulle apua."
Emily nielaisi.
"Anteeksi, en saisi puhua sinulle tällaista, kun siskosi... Laurie, en minä tekisi mitään."
Laurien leukaperät olivat kiristyneet.
"Tarvitset apua."
Niin Emmiekin olisi varmasti vakuuttanut. Ettei tekisi mitään sellaista. Ja oli silti...
"Laurie." Emily vetosi hiljaa.
"Minulla on urassani liikaa menetettävää."
"Sinä olet loppu", Lawrence huomautti, yrittäen pitää äänensä mahdollisimman rauhallisena.
"Tarvitset apua. Jos en voi tehdä mitään muuta, niin voin ainakin auttaa etsimään... psykologin tai jotakin."
"Lawrence. Kunhan höpisen. Menen huomenna töihin ja kaikki on paremmin." Emily lupasi.
Lawrence pudisti hieman päätään.
"Olet loppu."
"Laurie, minä vain höpisen. Mennään nukkumaan. Tarvitset lepoa."
Lawrence pudisti päätään.
"Minä en tajunnut, että pikkusiskoni voi huonosti. En aio tehdä samaa virhettä toiste."
Emily liikahti levottomasti. Ei olisi pitänyt puhua sellaisia.
"Kunhan höpisen väsyneenä."
Lawrence tutki Emilyn kasvoja levottomana.
"Silti. Olisi... Olisi ehkä hyvä, että pääsisit puhumaan jonkun kanssa. Minua se auttoi aikanaan ihan hitosti."
Emily hymyili hellästi.
"Katsotaan. Mennään nyt nukkumaan, tarvitset lepoa."
Siskon pitkä kamppailu syöpää vastaan, jatkuva kuolemanpelko, ja sitten vielä Murielin onnettomuus olivat jättäneet Lawrencen melkoiselle vereslihalle.
Ehkä ei olisi huono asia käydä puhumassa ammattilaisen kanssa tälläkin kertaa.
"Nukkumaan", hän myöntyi, rutisti vielä Emilyn rintaansa vasten ja palasi sitten vuoteen luo huoli edelleen kalvaen.
Emily käpertyi sängyssä miehen kainaloon takaisin. Vain ystäviä. Monellekohan se olisi mennyt läpi?
Lawrence toivoi, että olisi voinut tehdä enemmän.
Se, kuinka Emily oli sanonut olevansa väsynyt kaikkeen, kummitteli kipeänä hänen mielessään.
Niin kuin Emmie...
Hän kietoi toisen käsivartensa naisen ympärille ja veti tämän kylkeensä.
"Toivottavasti näet parempia unia."
"Mmm, varmasti." Emily mutisi väsyneenä ja taputti ystävän poskea, siniset silmät jo kiinni.
"Nuku, toipilas."
Lawrence tuhautti nenäänsä, joka ei kivistänyt enää aivan yhtä pahasti, ja sulki silmänsä.
"Hyvää yötä, Mil."
Emily hymähti, nukahtaen melko pian. Enää hän ei onneksi palannut painajaisiinsa.