Lilyan Marigold on lähdössä ensimmäistä kertaa kunnolla ratsastamaan uudelle tallille saapumisensa jälkeen. Aamupäivän aikana hän tapaa Hatsiubatin Miyaton, Vanessan ja Artemiksen. Keskiviikko 11.10.2017, aamupäivä, Rosings Park Aika tavallinen päivä Miyaton elämässä. Tosin, onni kupli miehen sisällä, sillä Coran jalasta saadut, tuoreet kuvat osoittivat tamman jalan parantuneen hyvin. Vuoden toipuminen oli ollut entiselle kenttähevoselle raskasta ja toipuminen jatkuisi vielä. Hän oli saanut luvan laukata hieman pidempiä pätkiä, rauhallisesti ja ehdottomasti tamman jalat pintelöytinä, vain hyvällä pohjalla, maastossa tai kentällä.
Amerikkalaismies oli siis yhtä hymyä kun sai ruunikonkimon tammansa satuloitua, avaten Coran karsinan oven. Haluaisikohan joku mukaan?
"Onko joku muu menossa maastoon? Seuraan saa liittyä."
Ei hän tiennyt vastaisiko kukaan, mutta kunha huikkasi.
"Aww, babygirl, olen pahoillani, että olen ollut kiireinen", Marigold hyrisi ja taputti hellästi palominon quarterinsa kaulaa. Muutto mantereelta toiselle vaati kaikenlaista järjestelyä, ja vaikka Rosingsin hoitajat varmasti osasivatkin asiansa, Marigold ei voinut olla tuntematta pientä syyllisyyttä siitä, että ehti ratsastamaan vasta nyt.
Baby itse ei tuntunut olevan erityisen pahoillaan. Se oli rauhallinen hevonen, sellainen, jonka oli kotona saattanut ottaa maastoon hermostuneemman seuraksi. Uudet äänet ja hajut saivat hevosen tietenkin valppaaksi ja kääntelemään korviaan, mutta muutoin se tuntui jo sopeutuneen uuteen kotiinsa.
Tällä kertaa Marigold oli valinnut Babylle englantilaistyyliset varusteet. He kävisivät vain kiertämässä lyhyen lenkin, eivät ottaisi harjoitteita kentällä tai maneesissa.
Hän oli jo taluttamassa Babya kohti ovia, kun kuuli huikkauksen viereiseltä käytävältä. Marigold kääntyi karsinoiden väliselle sivukäytävälle ja kurkisti äänen suuntaan. Aasialaistaustainen mies ja sievä ruunikonkimo.
Marigold hymyili.
"Hei, olitte lähdössä maastoon?"
Puoliksi amerikkalainen oli jo taluttamassa sveitsiläisen tamman pihalle ja lähdössä yksin, kun kuuli jonkun varmistavan.
"Mmhm, olen. Haluatko mukaan?" Miehen puheesta kuului selvä amerikkalainen nuotti, engrishiä hän ei puhunut.
Miehen puheen nuotti kuulosti niin tutulta, varsinkin nyt lähempää kuultuna, että Marigoldin suupielet kaartuivat väkisinkin hieman ylöspäin.
"Jos se vain sopii. En ole vielä ehtinyt tutustua maastoon, tulimme vasta vähän aikaa sitten."
Hän ei ollut vieläkään täysin toipunut aikaerosta, unta olisi riittänyt aamulla pidempään ja illalla se tahtoi karata liian myöhäiseksi.
"Baby tulee kyllä toimeen lähes kaikkien kanssa."
"Se sopii kyllä. Cora viihtyy kaikkien kanssa ja on hyvin täyspäinen maastokaveri." Ei entiseltä huippukenttäratsulta oikein voinut muuta odottaa. Miyato talutti Coran pihalle ja nousi selkään - hevosen väärältä puolelta. Se usein kiinnitti ihmisten huomion.
"Sopiiko lyhyehkö lenkki? Cora on vielä toipilas."
Marigold seurasi miestä pihalle. Baby ei osoittanut juuri mielenkiintoa toista hevosta kohtaan, liikautti korviaan, mutta siihen se jäikin. Se ei ollut yhtä ylisosiaalinen kuin emäntänsä, ja osasi käytöstavatkin tätä paremmin.
Naisen huomio tosiaan kiinnittyi erikoiseen nousupuoleen, ennen kuin hän keinautti itsensä satulaan. Hän oli nähnyt vastaavaa ratkaisua lähinnä terapiaratsastuksessa silloin, kun toinen puoli kehosta oli jostain syystä ollut heikompi.
Maininta hevosen voinnista vei kuitenkin naisen huomion ennen, kuin hän ehti avata suutaan ja kysyä. Ehkä onneksi.
"Voi ei, mitä Coralle on käynyt?" hän kysyi huolestuneesti.
"Totta kai sopii. Tämä on meillekin vielä uutta, joten parempi katsoa ensin, kuinka sujuu. Kotona Baby on kuin viilipytty, mutta täällä on sille niin paljon uutta. God bless her heart."
Marigold taputti rakastavasti hevosensa kaulaa. Baby-parka oli matkustanut pitkään.
Miyato kiristi kevyesti satulavyötä, vilkaisten tamman yhtä jalkaa.
"Se loukkaantui kilpailuissa viime syksynä. Siitä asti se on ollut toipilas, hankoside vaurioitui. Nyt se alkaa onneksi toipua kunnolla. Ja tuskin mitään sattuu, Cora on maastossa pomminvarma. Entinen kenttäratsu." Mies tarkensi ja käänsi tammansa pihasta pois vievän polun suuntaan, kun molemmat olivat valmiita.
"Voi kamala, onneksi rakas on jo paremmassa kunnossa!" Marigold henkäisi ja kumartui tarkistamaan satulavyön. Niin kultainen kuin Baby olikin, sillä oli silloin tällöin tapana pullistella kylkiään ihan vain mielenosoituksena. Hän jos kuka tiesi, kuinka kivinen tie hevosen kuntouttaminen saattoi olla. Eikä aina päättynyt hyvin, vaikka alku olisikin näyttänyt lupaavalta.
Marigold suoristautui ja käänsi Babyn ratsukon perään. Reining-kehän ulkopuolella lunkisti ottavasta hevosesta huomasi, että se oli joutunut seisoskelemaan matkustuksen ajan. Energiaa oli enemmän kuin tavallisesti, ja tamma olisi mielellään lähtenyt liikkeelle reippaammin, vaikka tyytyikin paikkaansa johtohevosen jäljessä.
"Anteeksi, unohdin esitellä itseni. Marigold Meadows. Ja Babyn nimen olet jo kuullutkin."
Hymy nousi naisen huulille, vaikkei mies voinutkaan sitä nähdä.
"Sinäkään et taida olla alkujasi täältäpäin?"
Miyato istui tammansa selässä tottuneesti, kääntyen katsomaan itsensä esitellyttä naista olkansa yli.
"Miyato Caloun. Ja ei, en ole. Syntyjäni Phoenixista."
"Oh wow! Kuulin puheesta."
Marigold hämmästyi siitä, kuinka ilahtunut oli toisen amerikkalaisen tapaamisesta. Eihän hän ollut vielä viettänyt niin pitkää aikaa täällä, että koti-ikävän olisi pitänyt ehtiä iskeä. Väärinkäsitys Wesleyn kanssa oli kuitenkin meinannut lannistaa hänet - tosin vain hetkeksi, Marigoldin muisti ikävissä asioissa ei ollut kovinkaan pitkä - samoin kuin tallityöntekijän pitkä katse aiemmin. Ehkä hän ei onnistuisi loukkaamaan Miyatoa puhetavallaan?
"Minä muutin tänne Texasista, läheltä Houstonia. Norwood Farmille, tiedätkö paikan?"
Babyn korvat kääntyivät kohti jotain sille vierasta ääntä, mutta hevosen lihakset eivät edes jännittyneet.
Miyato pinnisteli muistiaan. Hän ei voinut sanoa tietävänsä paikkaa, mutta jostakin se oli tuttu.
"Etäisesti. En voi sanoa tietäväni kuin Rosings Parkin. Otin valmentajan työn vastaan hieman alle kaksi vuotta sitten."
"Viitisen mailia Hexhamista pohjoiseen. Minäkään en voi sanoa tuntevani seutua vielä kovinkaan hyvin, hyvä, että osasin ajaa tallille eksymättä."
Ilman puhelimen GPS:n apua hän olisi saattanutkin kääntyä väärästä risteyksestä, kaikki tiet näyttivät hänen silmiinsä varsin samanlaisilta. Ja sitten oli vielä liikenne, joka vaati erityisen tarkkaa keskittymistä. Marigold oli istunut auton ratissa 16-vuotiaasta, kotitilalla jo sitäkin aiemmin, mutta liikenteen kuului kulkea oikealla. Piste.
"Oi, sinä valmennat?"
Miyato oli jo tottunut Englantiin ja sen kaikkiin oikkuihin. Olihan mies jopa halunnut palata Amerikasta tänne takaisin.
"Kyllä. Kenttäratsastukseen suuntaavia lapsia ja nuoria."
"Kuulostaa ihastuttavalta!" Marigold totesi samaan ilahtuneeseen tapaan, jolla hän tuntui kommentoivan lähes kaikkea, oli kyse sitten ystävän hyvin menneistä treffeistä tai suursiivouksen parissa vietetystä päivästä.
Uskomatonta kyllä, hän todella tarkoitti sanojaan.
"Kisasitko itse aiemmin?"
Miyato oli maininnut Coran loukkaantuneen kisoissa. Marigold siirsi katseensa hetkeksi edessä kulkevan hevosen jalkoihin, etsien tottuneesti merkkejä mahdollisesta jäykkyydestä tai aristelusta. Kunnon lännenhevosen tapaan Baby oli tottunut työskentelemään myös itsenäisesti, mutta vieraassa maastossa oli parempi pitää sitä hieman tarkemmin silmällä.
Coran jaloissa ei ollut enää merkkejä vammasta, saatika sen liikkeessä. Kimo tamma liikkui puhtain liikkein, korskuen pehmeästi.
"Olen. En tosin ratsastanut kun Cora loukkaantui." Miehen ääni kiristyi. Andrea Rowe ei vieläkään ollut saanut anteeksi.
Marigoldia ilahdutti nähdä, että ainakin päällisin puolin Cora tuntui toipuneen kauniisti.
"Se liikkuu hyvin", hän huomautti kohottaessaan jälleen katseensa. Miyaton sanat saivat hänet kuitenkin henkäisemään kauhistuneena, jopa siinä määrin, että Babyn korvat kääntyivät terävämmin hänen suuntaansa. Marigold taputti ratsuaan kaulalle. Kaikki hyvin, Babygirl.
"Sen on täytynyt olla sinulle aivan kamalaa, rakas."
"Onneksi. Kiitos kalliin fysioterapian ja eläinlääkärin." Tamman kanssa oli tehty kaikki mahdollinen, jotta sen liike olisi saatu hyväksi.
"Se oli. Enkä aio antaa sitä anteeksi. Ratsastajan virhe."
Marigold arvosti vilpittömästi henkilöitä, joiden ansiosta Cora oli toipunut noinkin hyvään kuntoon. Kun oli itse päässyt näkemään, kuinka huonosti asiat saattoivat päättyä, jokainen onnistuminen lämmitti sydäntä.
"Voi ei... Mitä tapahtui? Luojan kiitos Cora on nyt kunnossa. En tiedä, mitä tekisin, jos Babylle tapahtuisi jotakin..."
Hän oli lähtökohtaisesti rauhaa rakastava, mutta jos joku aiheuttaisi tyhmyydellään Babyn, tai ylipäätään yhdenkään hevosen loukkaantumisen...
"Liian tiukka käännös ja liikaa vauhtia. Ratsastaja otti tarpeettoman riskin, joka maksoi hevosen uran ja terveyden." Miyato taputti tammansa kaulaa.
"Onneksi se toipuu harrastekäyttöö minulle "
"Voi ei... Kuinka ratsastajalle kävi?"
Niin sydämetön Marigold ei ollut - kaukana siitä - ettei hän kaikesta huolimatta olisi tuntenut huolta ratsastajan kohtalosta. Vaikka tämä olikin omalla toiminnallaan vaarantanut hevosen terveyden.
Nainen huomasi Babyn jännittyvän. Hän yritti paikallistaa hermostuksen syyn; ilmeisesti tuulessa kevyesti liikahteleva pensaikko oli näyttänyt tottumattomasta hevosesta erikoiselta. Kyllä se siitä, Babygirl, kyllä me totumme.
"Pari mustelmaa." Siinä oli kaikki. Se Miyatoa ärsyttikin. Hänen upea tammansa oli saanut kärsiä ja Andrea oli voinut kävellä paikalta kahta kättä heiluttaen pois.
"Oh, onneksi ei pahempaa. Mutta Cora-parka!"
Kunhan Baby tottuisi uuteen ympäristöönsä, he voisivat alkaa tehdä pidempiä lenkkejä. Tutustua luontoon, joka oli niin kovin erilainen kuin kotona, jossa aurinko porotti kuumana. Täällä hän ei vielä ollut onnistunut näkemään kuin kalpean kajon pilvien lomasta.
"Oletko sinä kunnossa, muru? Tarkoitan, tuollaisen on täytynyt olla henkisesti aivan hirveää."
"Olen, nyt kun tiedän että elämäni nainen tulee kuntoon." Miyatolla toki oli myös ihana miesystävänsä, mutta se ei liittynyt keskusteluun
Miyaton vastaus hymyilytti Marigoldia, ja ellei hän olisi ollut hevosen selässä, hän olisi saattanut vinkaista ääneen huomautuksen suloisuudelle. Ehkä jopa loikata miehen kaulaan ihan vain silkasta tunteenliikutuksesta.
Mutta hevosten kanssa hän oli erilainen, rauhallisempi.
"Kuinka muuten päädyit tulemaan Iso-Britanniaan?"
"Tulin tänne alunperin valmentautumaan ja kilpailemaan Euroopassa isoissa kisoissa. Kävin Amerikassa välissä ja palasin valmentamaan." Hän jätti mielellään loukkaantumisensa jakamatta.
"Sinä tulit töiden perässä?"
"Wow, kuulostaa hienolta. Minä olen nyt ensimmäistä kertaa poissa kotoa."
Koti tarkoitti tässä tietenkin Texasia. Marigold ei ollut matkustellut kovinkaan paljon edes Yhdysvaltojen rajojen sisällä, yliopistokin oli ollut lähellä kotia, jotta hän saattoi jatkaa töitä viikonloppuisin ja muinakin mahdollisina vapaahetkinään.
"Jep. Ystäväni etsi yritykseensä hevosasiantuntijaa, joten päätin pakata tavarani ja tulla katsomaan, miltä meren toisella puolella näyttää."
Vatsassa vihlaisi ikävä tunne, mutta Marigold pakotti sen tiehensä. Uusi mahdollisuus oli hieno asia, ei ollut mitään syytä surra.
"Sellaiset mahdollisuudet ovat parhaita. Minua pyydettiin valmentajaksi ja tulin sen mahdollisuuden perässä. Olin tosin ollut täällä aiemminkin, mutta vasta nyt rakensin elämäni tänne oikeasti."
Marigold naurahti.
"Minä kuvittelin pysytteleväni kotitilalla siihen asti, että kellahdan hautaan, mutta no, elämä vie."
Olihan kotona vielä kaksi sisarta auttamassa, joten eiköhän siellä pärjättäisi ilman häntäkin.
"Isäni on alkujaan täältä kotoisin, mutta ranchilla oli niin kiire, ettemme koskaan tulleet käymään. Kuinka muuten koet sopeutuneesi?"
"Aww. Minun äitini on syntyjään amerikkalainen ja en koe syyllisyyttä siitä etten ratsuta tilan nuoria kilpalupauksia enää." Miyato pärskähti pehmeästi. Luojan kiitos.
"Hyvin. Viihdyn Englannissa."
"Meillä keskityttiin kuntouttamaan ja uudelleenkouluttamaan hevosia, kasvattamisen ohella."
Jostain kauempaa kuului auton moottorin ääni, joka sai Babyn kääntämään korviaan. Se oli kuitenkin kaukana, ja jo loittonemassa.
"Ihana kuulla! Minä onnistuin jo pahoittamaan kämppäkaverini mielen, ensimmäisenä päivänäni."
Marigold hymyili, vaikka se sai hänet vieläkin tuntemaan olonsa ikäväksi.
"Äitini kasvattaa kenttäratsuja. Hän kilpaili lajin huipulla ennen syntymääni." Oli siis loogista, että heillä keskityttiin kilparatsuihin.
"Ai? Voi ei. Onneksi asun yksin."
"Oh, asuuko äitisi yhä Yhdysvalloissa?"
Ei sillä, että hevospiirit olisivat olleet riittävän pienet, jotta kaikki tuntisivat toisensa, mutta utelias mikä utelias. Baby näytti päässeen yli epäilyttävästä puskasta ja askelsi nyt rauhallisesti eteenpäin, kaula rennon matalana.
"Se oli aivan hirveää, emme oikein ymmärtäneet toisiamme. Mutta en siltikään tiedä, osaisinko asua kokonaan itsekseni."
"Asuu, Phoenixissa edelleen kotitilalla." Mies vastasi hymyillen.
"Annalynn Caloun, jos kuulostaa tutulta." Nainen oli amerikkalaisen kenttäratsastuksen suuri nimi 70- ja 80-luvuilta.
"Kämppiksesi on britti? Ei heistä kannata välittää. He tottuvat sinuun ja sinä heihin. Britit ovat vähän.. Nihkeitä ja siveitä joskus."
Marigold räpäytti silmiään, mutta pian hänen katseensa kirkastui.
"Totta kai! Äiti puhui hänestä. Ja hänen hevosistaan. Minulla oli kuvakin... Olisihan minun pitänyt tunnistaa nimi, kun esittelit itsesi."
Se, että nimi nousi esiin juuri täällä, aivan toisessa maanosassa, oli riittänyt hämäämään.
Marigold hymyili kiitollisena miehen vakuuttelulle siitä, että britit kyllä tottuisivat häneen.
"Kiitos, toivon tosiaan niin! Samassa taloudessa asuu itse asiassa kaksi brittiä, yksi arizonalainen ja yksi maailmankansalainen, joten joukko on ihastuttavan värikäs. Puhumattakaan horoskoopeista..."
"Rosingsissa asuu yksi äitini kasvattikin." Miyato naurahti pehmeästi.
"Huzzle on minun entinenn kilpahevoseni, mutta myin sen pois." Ja hämäsihän Miyaton nimi, koska nimi oli selvästi japanilainen, ei suinkaan amerikkalainen.
"Minä en ymmärrä horoskoopeista mitään, pahoittelen. Mutta kuulostaa kyllä kieltämättä mielenkiintoiselta joukolta."
"Äitisi kasvattamat hevoset ovat upeita! Olen tosin päässyt ihastelemaan niitä vain kuvissa ja tuloslistoilla, mutta wow."
Marigold hymyili aurinkoiseen tapaansa.
"Onhan se melkoinen joukko, kieltämättä."
Pearlin käytös oli saanut hänet hämmentymään, mutta varmasti hän onnistuisi vielä luomaan yhteyden heidän välilleen.
"Milloin syntymäpäiväsi on?"
"Huzzle ei ole parhaasta päästä, mutta se on edistynyt upeasti. Siitä tulee vielä mahtava." Miyato hymyili leveästi.
"Ai minun? Yhdeksäs syyskuuta. Ja olen syntynyt vuonna -92, jos sillä tiedolla tekee jotakin."
"En epäile yhtään! Ehkä pääsen näkemään sen joku kerta tallilla."
Baby oli alkanut todella rentoutua ja keskittyä liikkumaan eteenpäin sen sijaan, että olisi yrittänyt etsiä uhkia polunvarren musikoista. Marigold taputti hyväntyylisesti hevosen kaulaa.
"Oh, olet siis neitsyt! Ja kolme vuotta minua nuorempi, mutta valmentaja jo, wow... Ei ihme, että päädyit hevosalalle, eläimet ovat usein lähellä neitsyiden sydäntä. Mutta muru, kannattaa varoa, ettet suhtaudu itseesi liian kriittisesti."
Miyato olisi merkkinsä puolesta sopinut hyvin yhteen Wesleyn kanssa, mikä sattuma!
Miyato yskäisi pehmeästi. Siitä ei ollut kauan, kun hänen psykologinsa oli sanonut samasta asiasta. Hän oli liian kriittinen itseään kohtaan. Tosin, hän oli koettanut työstää sitä.
"Kilpailin kansainvälisesti, joten olen hyvä valmentamaan junnuja" Mies naurahti pehmeästi.
"Se on varmasti palkitseva työ!" Marigold totesi. Ei ollut vaikea kuvitella Miyatoa valvomaan nuorten ratsastajien edistymistä.
"Neitsyillä on analyyttinen mieli, joten siitä on varmasti hyötyä. Toki nämä ovat karkeita yleistyksiä, planeettojen asemat vaikuttavat huomattavasti monimutkaisemmin... Voisin laatia sinulle kunnon kartan, jos tahdot."
Marigold oli melko varma, ettei taivaan harmaassa sävyssä ollut tapahtunut lainkaan muutosta koko sinä aikana, jonka hän oli viettänyt Northumberlandissa. Uskomatonta!
Miyato naurahti toisen tarjoukselle. Kuulostipa se ihanalta tarjoukselta.
"Olet aika oikeassa, eli tuskin tarvitsen karttaa. Tunnustan olevani analyyttinen ja aika ankara itselleni."
"Voi muru, ei siitä olisi lainkaan vaivaa!" Marigold vakuutti.
"Kun olit niin hirvittävän ystävällinenkin, otit meidät mukaan maastoon. Joten nykäise vain hihasta, jos kuitenkin kiinnostut."
Marigold oli jo päättänyt lukea miehen ystäväkseen.
"Minä kerron kyllä." Miyato naurahti. Polku alkoi näyttää mukavan tasaiselta.
"Ravataanko vähän? Pian tulisi sopiva paikka laukata. Cora ei ole vuoteen saanut laukata, joten tämä on sille suuri riemun päivä."
"Hienoa!"
Marigoldin hymy suorastaan säteili hyvää mieltä.
"Ravataan ihmeessä. Baby-parkakin on joutunut olemaan muutaman päivän varsin vähällä liikunnalla, joten sekin riemastuu, vai mitä, tyttö?"
Baby ei kerännyt loputonta määrää hullya energiaa, vaikka liikunta olisikin jäänyt vähemmälle, mutta kyllä sen huomasi nauttivan vauhdikkaammastakin menosta.
Cora lähti liikkeelle suorastaan huomaamattomasta myötäyksestä. Tamma korskahti pehmeästi, nostaen hyvin lennokkaan ja innokkaan ravin, korvien sojottaessa eteenpäin. Selässä istuva mies silitti tamman kaulaa. Pienen ravipätkän jälkeen hän heilautti kättään ylös.
"Laukka!" Ruunikonkimo nosti laukan pelkän sanan kuullessaan, heittäen päätä ylös innoissaan. Miyato piti hevosen hyvin hillityssä vauhdiss,a nauraen.
Vaikka Babylla olikin harjoiteltu myös englantilaistyylistä ratsastusta ja fiksu hevonen osasi jo varusteiden perusteella päätellä, kumpaa suoritusta siltä toivottiin, oli se silti varsin innokas ennakoimaan. Kun Cora siirtyi raviin, palomino olisi mielellään ampaissut suoraan perään, mutta Marigold varmisti, että se oli varmasti kunnolla tuntumalla, ennen kuin kannusti ratsunsa raviin.
Baby-parka, sekin kamppaili kahden kulttuurin välillä.
Cora näytti nauttivan päästessään vauhtiin, ja Marigold ei voinut olla itsekin hymyilemättä ilahtuneen hevosen puolesta. Babykin pärskähti hyväntuulisesti ja nosti laukan halukkaasti, haluamatta jäädä liiaksi jälkeen.
Cora nosti päätään ja kolisteli kuolainta suussaan. Kimo halusi mennä kovempaa ja ratsastaja joutui todella hillitsemään itseään. Miyato istui raskaasti satulaan, hidastaen tammansa käyntiin.
"Ei uskalla enempää. Pelkään jalan puolesta."
Baby oli aikaisemmin ollut leppoisan rauhallinen, kenties osittain keskittyessään hämmästelemään uutta ympäristöään, mutta kerran laukkaan päästyään se olisi mielellään jatkanut nopeasti ja kovaa. Se ei quarterina ollut ehkä rotunsa nopein edustaja, mutta vauhtia sillä olisi silti riittänyt.
"Anteeksi, Babygirl, mennään nyt kaverin tahdissa", Marigold hyrisi hevoselle hidastettuaan sen ensin Miyaton esimerkkiä seuraten käyntiin.
"Cora näytti todella nauttivan", hän jatkoi, suunnaten nyt sanansa Miyatolle.
"Kultaparka, sillä olisi selvästikin riittänyt vauhtia."
Miyato naurahti tammansa selässä, hyssytellen samalla sveitsiläistä tammaansa.
"Niin olisi. Ehkä vielä joskus se saa juosta nummilla kunnolla." Vielä Miyato ei ollut valmis ottamaan riskiä.
"Aivan varmasti saa", Marigold totesi kannustavasti. Kultainen Baby puhisi hieman, mutta alkoi jo päästä yli siitä, ettei vauhdikas tahti tällä kertaa jatkuisi tämän pidemmälle. Marigold lupasi sille mielessään pidemmän maastolenkin seuraavalla kerralla.
"Se kulkee jo nyt kauniisti, eikä kehoon näytä syntyneen turhaa jännitystä, joten jalka ei arista. Uskomattoman hienoa työtä sekä hoitotiimiltä että Coralta itseltään. Ja sinulta."
Miyato hymyili. Hän oli omistautunut tamman kuntouttamiselle aivan idioottimaisella tarmolla.
"Kiitos. Kaikki ne tunnit, jotka istuin valvomassa Coran laiduntamista kesällä, saivat merkityksen. Ehken ollutkaan neuroottinen hullu."
"Voi muru, neuroottinen hullu on tuosta kaukana! Sinä selvästi välität hevosestasi. Ja Cora heijastaa kiintymystäsi takaisin. Sellaista on ihana katsella."
Marigold oli elämänsä aikana viettänyt tuhansia tunteja valvomassa kuntoutuvan hevosen vierellä. Kun kyseessä oli vielä oma ratsu, tilanne oli varmasti vielä kamalampi. Jos Babylle tapahtuisi jotakin...
"Sinun täytyy vain muistaa pitää huolta myös itsestäsi. Eikä vähiten siksi, että hevoset ovat äärettömän herkkiä olentoja. Jos itse ei voi hyvin, ne kyllä vaistoavat sen."
Babyparka oli kipeyttänyt selkänsä varottuaan liikaa liikkeitään sen jälkeen, kun Marigold oli loukannut itsensä lennettyään pahasti alas. Siunattu eläin tuntui aistineen hänen kipunsa vähänkään töyssyisemmässä menossa.
Marigold oli pelottava. Miyato pelkäsi paljastavansa hieman liikaa, pidettyään tähän asti hyvin salaisuutena oman päihdeklinikalla käymisensä.
"Voin hyvin kun hevoseni voi hyvin." Miyato käänsi tammansa kohti tallia vievälle polulle. Pitäisi malttaa pitää lenkki lyhyenä, kun jalkaa oli rasitettu tavallista enemmän.
Marigold naurahti pehmeästi.
"Olet ihastuttava, muru. Ymmärrän, mitä tarkoitat. Kun tiedän Babyn olevan kunnossa ja onnellinen, tunnen itsekin oloni paremmaksi."
Se oli yksi syy siihen, miksi hän oli valinnut Rosingsin. Siitäkin huolimatta, että loppukuukausi saattaisi kulua pelkällä lisukkeettomalla pastalla, hän halusi tärkeimmälleen vain parasta. Välimatka tosin aiheutti Marigoldissa hienoista hermostusta, sillä aiemmin hän oli saattanut koska tahansa kävellä tervehtimään hevostaan. Mutta Baby tuntui rauhalliselta, joten hän yritti olla itse hermoilematta liikaa.
Maasto alkoi näyttää tutummalta - tai ehkä se vain johtui siitä, että kaikki näytti vielä toistaiseksi Marigoldin silmään varsin samanlaiselta.
"Tämä polku palaa takaisin tallille päin, eikö?"
Marigoldin ah-niin-amerikkalainen tapa innostua kaikesta, murutella kaikkia... Se toi amerikkalaisjapanilaiselle mieleen kotimaan ihmiset ja sai hänet hymyilemään leveästi.
"Kyllä. En halua venyttää lenkkiä liikaa ja ottaa riskiä hienon toipumisen jälkeen."
"Uskomatonta, kuinka moni tekee sen virheen, että aloittaa liian raskaasti kuntoutuksen jälkeen. Vaikka tavallaan ymmärrän, kun rakas hevonen vaikuttaa niin onnelliselta päästessään viimein liikkumaan... Mutta silti, rakkaus on myös rajojen asettamista."
Baby hörähti, mutta todennäköisesti se vain reagoi alkaessaan tunnistaa ympäristönsä.
"Mutta ehkä minulla on toivoa oppia tuntemaan seudut. Kotona saatoin aina luottaa siihen, että Baby osasi kyllä kotitallille siinä vaiheessa, kun minun säälittävät ihmisenvaistoni pettivät. Täällä en uskalla mennä laskemaan sen varaan, aivan vielä."
"Se on juuri sitä." Miyato ei halunnut antaa kenttähevosen riehaantuvan liikaa. Sillä jos se riehaantuisi, Coraa ei pitelisi mikään.
"On on. Polut on merkitty hyvin ja tallilla on varmasti kavereita maastolenkeille. Pidemmillekin."
"Hienoa. Baby rakastaa päästä maastoon. Pienetkin pyörähdykset tekevät sille hyvää."
Rosingsissa ei tosin tarvinnut onneksi murehtia siitä, että hevoset olisivat joutuneet seisomaan onnettomina karsinoissaan. Babyn kivuttomasta kotiutumisesta päätellen henkilökunta osasi asiansa.
"Pelkään tosin, ettei minulla pian riitä sille aikaa niin paljon kuin haluaisin, muruparka. Meidän olisi tarkoitus etsiä Animal Kingdomille muutama hevonen, joten niissä tulee olemaan työtä."
Ei hän Babya hylkäisi, muutenhan olisi ollut kaikkein paras jättää se kotiin. Mutta järjestelyjä täytyisi kenties siinä vaiheessa miettiä uudelleen.
"Vau, onnea projektiin. Ja jos joskus kaipaat sille ylimääräistä liikuttajaa, voin aina kipaista maastossa tai ratsastaa läpi kentällä. En hyppää." Miyato ei ollut hypännyt sen pian kolmen vuoden takaisen tammikuun jälkeen.
Uskomatonta kyllä, Miyaton sanat saivat Marigoldin hetkeksi täysin hiljaiseksi.
"Voi muru, olet aivan liian kultainen!" hän henkäisi sitten, liikuttuneena. Mies oli uskomattoman huomaavainen tarjoutuessaan avuksi.
"Babykään ei ole koskaan ollut erityisen innokas hyppääjä. Vaikka ei sen rakenne olekaan aivan yhtä takapainoinen, kuin joillakin quartereilla. Onko hyppääminen sinulle haasteellista?"
Marigold ei tarkoittanut pahaa, mutta puhui toisinaan ennen kuin ajatteli.
Miyato nielaisi. Ei hän tiennyt. Hän oli viettänyt elämästään vuosia esteradoilla, maastossa ja kentällä, joten hän varmasti kykenisi hyppäämään, ainakin tuen kanssa.
"Tavallaan se on."